Fordon

Hummer renare än Toyota Prius

En gammal jeep är miljövänligare än en modern hybridbil.Det konstaterar det amerikanska CNW Marketing Research.De har räknat med bilens hela livslängd och inte bara bränsleförbrukningen.

Publicerad

En Hummer har en total energikostnad på 80 kronor per mil, medan en Toyota Prius drar hela 135 kronor per mil. En Honda Accord i hybridutförande har 50 procent högre energikostnad per mil än icke-hybriden av samma bil, enligt CNW Marketing Research, som har utvecklat en egen beräkningsmodell för att kartlägga bilarnas totala energiförbrukning från vaggan till graven.
Företaget har beräknat mer än 3 000 energikrävande faktorer på bilens väg från konceptidé och utveckling till produktion, användning, service, reparationer och skrotning. Man har sedan räknat ihop alla faktorer och fått fram en beräknad kostnad per körsträcka.
- De flesta biltillverkares livscykelanalyser är inte tillräckligt omfattande, säger Art Spinella, chef för CNW Marketing Research.
- Vi har kommit fram till att en större del av bilens totala energikostnad ligger utanför själva användandet. Bland annat ingår alla transporter av råmaterial och arbetare till och mellan fabrikerna, säger Art Spinella.
Det tog CNW mer än två år att samla in material till sin första rapport, som omfattade mer än 300 bilmodeller som sålts i USA under 2005. Rapporten har nyligen uppdaterats för bilarna som sålts under 2006, och avsikten är att den ska komma årligen.
Svenskar räknar annorlunda
Den tidiga hybridtekniken, särskilt på batterisidan, ger en oproportionerligt stor energibelastning. Så långt håller svenska biltillverkare och forskare med CNW, även om de i övrigt inte vill kommentera resultaten.
- Batterierna måste utvecklas mot mindre energikrävande tillverkning och återvinning, säger Niklas Gustavsson, miljöchef på Volvo Personvagnar.
- Men hybrider handlar inte bara om total energibesparing utan även om att minska oljeberoendet, säger Christer Nilsson, presschef på Saab.
- Den första generationen hybridteknik har en puckel i energiåtgång under tillverkning i förhållande till livslängd. Med nästa generationer kommer vi över den puckeln. Rent generellt kan man säga att energiåtgången under användarfasen är helt dominerande, men proportionerna förändras förstås när man bygger in dyrare teknik samtidigt som man minskar bränsleåtgången, säger Björn Sandén, docent i miljösystemanalys på Chalmers.
Volvo Personvagnar har gjort livscykelanalyser sedan 1994, och är därmed en av föregångarna i branschen. På företagets hemsida finns utfallet för olika Volvomodeller.
- Vi brukar komma fram till att 90 procent av bilens utsläpp, eller energiförbrukning, sker under nyttjandetiden. Ungefär fem procent går åt när man bygger och lika mycket när man återvinner bilen, säger Niklas Gustavsson.
Volvo räknar inte på samma sätt som CNW, utan följer den internationella livscykelstandarden ISO 140 40-43.
- Det finns många olika sätt att räkna energibelastning. Det går inte att säga att det ena sättet är mer rätt än det andra, säger Niklas Gustavsson.