Här är Volvos trumf i nya suv-segmentet – nya XC40

2017-09-01 09:00  

Nu lanserar Volvo nya XC40 – en framtidssäkrad kompaktsuv för stadsbor. Modellen hade inte varit möjlig utan tillverkarens nya modulära plattform. – Det här är ett fantastiskt steg framåt, säger Malin Ekholm, chef för Volvos säkerhetscenter.

Glöm gamla hederliga herrgårdsvagnar. Nej, nästa modell som rullar ut från Volvo ligger ganska långt från bilar som 245 eller V70. Om tre veckor lanserar tillverkaren den lilla crossovern XC40. För att trumma upp intresset för modellen bjöd tillverkaren in världspressen till en ”teaser-dag” på Torslanda.

Att det blir just en XC40 istället för en ersättare till V40 beror på att segmentet ”minisuvar” är glödhett och förutspås växa rejält. Och det är hög tid att Volvo är på den bollen.
Konkurrenterna har sedan länge mutat in sitt revir, men Volvo har ett trumfkort. Grunden till XC40 är den nya plattformen CMA – ”Compact Modular Architecture”. Modulära grundplattor är förvisso ingen världsnyhet, Volkswagenkoncernen har sedan länge framgångsrikt visat att man kan ”pussla” ihop många bilar med utgångspunkt från en gemensam grundstomme. Dock skiljer sig Volvos alternativ då CMA från grunden är utvecklad för att klara allt från förbränningsmotorer till full elektrifiering. Något de är tämligen ensamma om.

– Vi tittade tidigt på att göra CMA el-adaptiv. För SPA [Scalable Plattform Architecture som används till Volvos större bilar] handlade det mer om att göra en smart lösning för plug-in hybrider. Här är el-arkitekturen unik och är optimerad för 40-klustret, säger Helena Bergström Pilo, ansvarig för utvecklingen av 40-serien.

Läs mer:

Läs mer: De konverterade en Amazon till eldrift

En av styrkorna med CMA är enligt Volvo att även om det rör sig om en plattform för mindre bilar än exempelvis S/V/XC90 och XC60 – har det inte kompromissats någonstans. Tekniken från de större bilarna går att lyfta över. Därtill finns det ytterligare möjligheter att addera ny funktionalitet och system i CMA-fordon. Byggsatsen är komplett och samtliga karossversioner eller drivlinor är ”bara” att hänga på.

– Vi utgår aldrig från vilken teknik som finns, utan från vad våra kunder behöver. Därifrån går vi sedan och ser vilken teknik som kan användas, säger Malin Ekholm.

Plattformen är livsviktig pusselbit och innebär att man framöver har möjligheten att kunna erbjuda kompakta bilar av alla sorter. Detta är nog så viktigt om man ska nå målet om att sälja 800 000 bilar om året.

Men inte får vi se något av XC40. Eftersom bilen ännu inte haft premiär håller Volvo noga på det mesta av informationen som rör modellen, dock avslöjar Malin Ekholm två nyheter som kommer att vara med ombord: Det blir den första Volvon med induktiv laddning för mobiltelefoner, och ”Crosstrafic alert with autobrake”. Den sistnämnda innebär att bilen bromsar om man backar ut från en p-plats och inte märker att det kommer korsande trafik. 

Även om vi inte får se bilen vill tillverkaren självklart berätta att modellen kommer vara säkrare än något annat i klassen – det är ju trots allt en Volvo.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt