Fordon

Här är Volvos trumf i nya suv-segmentet – nya XC40

Interiörsbild från Volvo XC40. Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: Volvo
Foto: VOlvo

Nu lanserar Volvo nya XC40 – en framtidssäkrad kompaktsuv för stadsbor. Modellen hade inte varit möjlig utan tillverkarens nya modulära plattform. – Det här är ett fantastiskt steg framåt, säger Malin Ekholm, chef för Volvos säkerhetscenter.

Publicerad

Glöm gamla hederliga herrgårdsvagnar. Nej, nästa modell som rullar ut från Volvo ligger ganska långt från bilar som 245 eller V70. Om tre veckor lanserar tillverkaren den lilla crossovern XC40. För att trumma upp intresset för modellen bjöd tillverkaren in världspressen till en ”teaser-dag” på Torslanda.

Att det blir just en XC40 istället för en ersättare till V40 beror på att segmentet ”minisuvar” är glödhett och förutspås växa rejält. Och det är hög tid att Volvo är på den bollen.
Konkurrenterna har sedan länge mutat in sitt revir, men Volvo har ett trumfkort. Grunden till XC40 är den nya plattformen CMA – ”Compact Modular Architecture”. Modulära grundplattor är förvisso ingen världsnyhet, Volkswagenkoncernen har sedan länge framgångsrikt visat att man kan ”pussla” ihop många bilar med utgångspunkt från en gemensam grundstomme. Dock skiljer sig Volvos alternativ då CMA från grunden är utvecklad för att klara allt från förbränningsmotorer till full elektrifiering. Något de är tämligen ensamma om.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här