De konverterade en Amazon till eldrift

2017-08-30 13:40  

Fyra elever på Volvogymnasiet bestämde sig för att konvertera en Amazon till eldrift. Projektet tog 740 arbetstimmar – men en viktig detalj återstår fortfarande.

Fördelen med äldre bilar är att de är lätta att meka med, brukar man säga. Det tog de fyra klasskamraterna Herman Wäpling, Jonathan Ekman, Rickard Persson och Joel Gustafsson från Volvogymnasiet i Skövde fasta på. Som examensprojekt gav de sig i kast med att konvertera en Volvo Amazon från 1965 till eldrift.

Teamet fick ett gammalt truckchassi och ny motorstyrning från Linde material handling. B18-motorn lyftes ur och mot växellådan fästes i stället en 17 kW elmotor, ursprungligen ämnad för att sköta hydrauliken på trucken.

Bygget krävde en hel del modifieringar för att funka, bland annat en laserskuren adapter mellan växellådan och elmotorn. Konventionella blysyrabatterier har använts vilka placerats på ett släp bakom fordonet. De väger 750 kilo.

– Det är en tillfällig lösning. Med litiumjonbatterier placerade där bensintanken sitter och i motorrummet hade vi kunnat få minst dubbla kapaciteten, säger Herman Wäpling.

Läs mer:

Läs mer: Vänerns första ubåt sjösatt

De har inte testat räckvidden men uppskattar den till ett par mil. På grusväg har de nått 60 kilometer i timmen men har samtidigt konstaterat en bugg i systemet som gör att elmotorn inte varvar ut som den ska.

– Huvuddatorn tror fortfarande att den sitter i en truck och håller koll på ytterligare två elmotorer, säger han och berättar att släckandet av alla felkoder utgjorde den absolut största utmaningen med projektet.

Målet är att kontrollbesiktiga fordonet, men då krävs nya batterier. Och skulle det inte bli av går bilen att återställa. Inte ett enda hål har borrats i karossen.

– Vi ser inte detta som att vi förstört en Amazon. Den har utsatts för mycket modifikation, men av en mild grad, säger Herman Wäpling.

Här kan du se en video från testkörningen. (extern länk)

Teamet bakom bygget

Herman Wäpling, Luttra, ansvarig för drivlina och mekanik.

Joel Gustafsson, Töreboda, ansvarig för ekonomi och organisation.

Rickard Persson, Mariestad, ansvarig för CNC-bearbetning.

Jonathan Ekman, Torså, ansvarig för el.

Projektet har genomförts med sponsring av Volvo och Linde Material Handling.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt