Fordon

Här är Koenigseggs nya bil – en hommage till ursprunget

Koenigsegg CC850. Foto: Koenigsegg

CC850 är svenska supersportbilstillverkaren Koenigseggs senaste skapelse – och en tydlig blinkning till bolagets första serietillverkade bil CC8S. Den största nyheten är växellådan som kan användas antingen som sexstegad manuell eller nioväxlad automat. 

Publicerad

Grundaren Christian von Koenigsegg fyller 50 år i år. Det firar hans Ängelholmsbaserade bolag genom att bygga 50 exemplar av nya supersportbilen CC850.

50 exemplar var åtminstone den ursprungliga tanken. På onsdagen veckan efter presentationen i Kalifornien så meddelar bolaget att efterfrågan överskridit bolagets vildaste förväntningar. Därför har Koenigsegg bestämt sig för att bygga 20 till.

– Att producera ytterligare 20 utöver de planerade 50 är fortfarande inte ens i närheten för att mätta efterfrågan, men det ger oss chansen att i högre utsträckning överväga ett erbjuda dem till våra lojala kunder samtidigt som vi välkomnar en liten grupp nya, säger Christian von Koenigsegg i ett uttalande.

Koenigsegg CC850. Foto: Koenigsegg
Koenigsegg CC850. Foto: Koenigsegg

De designmässiga likheterna med Koenigseggs första produktionsbil CC8S är tydliga och medvetna. Det var 20 år sedan modellen började serietillverkas (efter att tre exemplar av prototypmodellen CC byggts mellan 1994 och 2000).  

– CC850 är en hommage till den enskilt viktigaste bilen i Koenigseggs historia. CC8S satte oss på kartan och gjorde oss framgångsrika – att fira 20 år av produktion, tillsammans med min 50-årsdag, kändes som rätt tillfälle att avtäcka CC850 och visa uppskattning för våra rötter, säger Christian von Koenigsegg i ett uttalande.

Koenigsegg CC850. Foto: Koenigsegg

5-liters V8 med dubbelturbo

Under kolfiberkarossen är dock skillnaderna gentemot CC8S stora. Motorn är i stort densamma som i modellen Jesko – en 5-liters V8 med dubbelturbo som levererar 1 385 hästkrafter driven med etanol (1 185 hästkrafter med bensin).  

Koenigsegg lyfter främst fram växellådan som en nyhet. Det är samma 9-stegade automatlåda som i Jesko, men med koppling som föraren kontrollerar, vilket gör att den även kan användas som en manuell 6-växlad låda, beroende på vad situationen kräver.

Koenigsegg CC850 med växelspak för manuell växling. Foto: Koenigsegg
Koenigsegg CC850. Foto: Koenigsegg

Inget pris ännu

Bolaget hävdar att modellen är världens snabbaste manuellt växlade produktionsbil. 

Många specifikationer saknas dock, till exempel toppfart, acceleration och inte minst pris. Bolaget kommer att återkomma gällande dessa.

Artikeln är uppdaterad.