Här är fem eldrivna mikrobilar att hålla koll på

2022-05-25 15:44  

Allt fler små eldrivna mikrobilar ser dagens ljus. Här är fem exempel på lätta fortskaffningsmedel som försöker att åstadkomma mer med mindre. 

Elektrifieringen och ett ökat fokus på hållbar mobilitet har gjort att det de senaste tio åren ploppat upp ett antal nya mikrobilar. Konceptet har förstås funnits längre än så, men förr i tiden var fordonenvanligen utrustade med mindre förbränningsmotorer. 

Det svenska företaget Uniti, grundat 2016, var tidigt ute att haka på trenden. Efter många turer slutade det dock med konkurs i mars i år. Från början var tanken att bygga bilen som tung fyrhjuling (fordonskategorin L7e), men senare ändrade bolaget inriktning och försökte i stället att få den godkänd som en vanlig personbil (M1) med allt vad det innebär i form av hårdare säkerhetskrav. 

Just säkerheten, eller snarare bristen på, har alltid varit mikrobilarnas akilleshäl och gett upphov till skepticism bland konsumenterna. De mikrobilar som testats av Euro NCAP har fått genomgående dåliga betyg, mellan noll och två stjärnor av fem möjliga.  

Men i en värld där många kör väldigt korta resor ensamma i bilar som ofta väger flera ton finns det helt klart plats för att tänka annorlunda. Kanske kan elektrifieringen ge mikrobilen det genomslag somliga väntar på. 

Det finns numer ett antal så kallade mopedbilar som får köras med EU-mopedkörkort i max 45 km/h. Men här fokuserar vi på de lite snabbare varianterna som går att köra i minst 80 km/h, och därmed är kategoriserade som tung fyrhjuling (L7e) eller trehjulig motorcykel (L5e). Dessutom har vi med en personbil, av särskilda skäl. 

Här är fem modeller att hålla koll på. 

 

City Transformer CT-1, med variabel hjulbredd. Foto: City Transformer

City Transformer CT1 

Det israeliska startupbolaget City Transformer, grundat 2014, har skapat en mikrobil med justerbar bredd. Chassit kan skjutas ihop så att fordonets bredd blir blott en meter. Vid körning i högre fart kan den ökas till 1,4 meter genom en knapptryckning. 

Bolaget genomförde just en finansieringsrunda (serie A) tänkt att ta fordonet till serieproduktion. Försäljningsstart planeras till 2024. 

Specifikationer City Transformer CT1 

Mått: L=2 500 mm, B=1 400/1 000 mm, H=1 580 mm 

Vikt: Ingen uppgift 

Säten: 2 

Motor: Två elmotorer om 7,5 kW stycket 

Räckvidd: 120–180 km 

Laddtid: 30 min (DC) 

Pris: Ett begränsat antal kan förbeställas för 12 500 euro, annars 16 000 euro. 

Max fart: 90 km/h 

Fordonskategori: L7e (tung fyrhjuling) 

 

Microlino, den lilla elbilen med en räckvidd om 177 kilometer. Foto: Micro Mobility Systems

Microlino 

Schweiziska Micro Mobility Systems tycks efter lång väntan vara igång med serieproduktion av Microlino, den lilla eldrivna mikrobilen som bygger på efterkrigstidens populära Isetta. De första fordonen ska ha rullat av produktionslinan i Turin den 24 maj. 

Microlino ska tillverkas i fyra varianter: Urban, Dolce, Competizione och Pioneer Series. De första 999 fordonen, som specifikationerna nedan gäller, blir Pioneer Series. 

Specifikationer Microlino Pioneer Series 

Mått: L=2 519 mm, B=1 473 mm, H=1 501 mm 

Vikt: 515 kg (inkl. 10,5 kWh batteri) 

Säten: 2 

Motor: 12,5 kW 

Räckvidd: 177 km 

Laddtid: 4 h 

Pris: 12 500 euro 

Max fart: 90 km/h 

Fordonskategori: L7e (tung fyrhjuling) 

 

Renault Twizy Foto: Renault

Renault Twizy  

I Frankrike finns en förkärlek till mindre bilar. Därför är det inte så konstigt att den kanske mest kända eldrivna mikrobilen tillverkas av Renault, som började sälja Twizy redan 2012. Den har tillverkats i ett antal olika varianter genom åren.   

Twizy finns i dag i två varianter. Den ena får köras med EU-mopedkörkort i max 45 km/h. Den andra i 80 km/h med B-körkort. Specifikationerna nedan gäller den snabbare varianten.  

Specifikationer Renault Twizy E-Tech Electric 

Mått: L=2 338 mm, B= 1 381 mm, H=1 454 mm 

Max fart: 80 km/h 

Vikt: 474 kg (inkl. batteri) 

Motor: 13 kW asynkron elmotor 

Räckvidd: 100 km  

Laddtid: 3,5 h (230 volt/10A) 

Pris: 140 900 kronor 

Fordonskategori:  L7E (Tung fyrhjuling) 

 

Ecoist Tian Foto: Ecoist

Ecoist Tian 

Thomas Koch i Vejbystrand utanför Ängelholm skapade det trehjuliga pendlarfordonet Ecoist Tian efter att ha blivit provocerad av att se folk köra ensamma i sina stora fossilbilar. Orderböckerna öppnade 2020 och nu arbetar bolaget med att färdigställa en begränsad förserie om 20 fordon. Först hade Tian endast ett säte, men efter önskemål har antalet utökats till två. 

Specifikationer Ecoist Tian 

Längd: L=3 300 mm, B= 1 460 mm, H=1 330 mm 

Vikt: under 350 kg  

Motor: 37 kW peak (14 kW kontinuerligt) 

Räckvidd: Upp till 180 km 

Laddtid: Under 3 h 

Pris: 185 000 kronor 

Max fart: 110 km/h 

Fordonskategori: L5E (Trehjulig lätt motorcykel) 

 

Freze Nikrob EV Foto: Freze

Freze Nikrob EV  

Det här är faktiskt en ”riktig” personbil (M1) och inte en tung fyrhjuling, men den är så billig och liten att den ändå förtjänar att nämnas. Bilen kommer ursprungligen från Kina där den säljer väldigt bra, heter Mini EV och tillverkas av konstellationen SAIC Motor, General Motors samt Liuzhou Wuling Motors. Priset är strax över 50 000 kronor.  

Sen i fjol importeras den av lettiska Dartz Motorz till Europa och säljs i två utföranden, Standard och Long range. Specifikationerna nedan gäller standardutförandet. 

Specifikationer Freze Nikrob EV 

Mått: L=2 920 mm, B=1 493 mm, H=1 621 mm 

Vikt: 1 070 kg 

Säten: 4 

Motor: 29 kW 

Räckvidd: 200 km 

Laddtid: 6 h 

Pris: 13 000 euro 

Max fart: 100 km/h 

Fordonskategori: M1 (Personbil) 

Johan Kristensson

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt