Tesla sades stå färdiga med teknikutvecklingen och designen av nya Model Y i januari. Det finns många rykten kring företagets femte modell – från att crossovern får en tredje stolsrad, till att den kommer ha samma typ av falkvinge-dörrar som Model X.
Det senare har dock dementerats av den ursprungliga källan, Elon Musk själv. Snart levereras dock facit. Enligt vd:n ska Model Y avtäckas den 14 mars vid Teslas LA Design Studio.
Hans senaste tweets avslöjar att crossovern kommer vara cirka tio procent större än Model 3, och att den ska kosta omkring tio procent mer än budget-sedanen.
Model 3-versionen Long Range Dual Motor All Wheel Drive kostar drygt 650 000 kr innan miljöbilbonusen på 60.000 kr har dragits av. Det torde med andra ord innebära att instegsversionen av Model Y landar på drygt 700.000 kronor innan bonusen är dragen.
Crossovern ska få samma batteripack som trean, vilket i dagsläget innebär ett batteri på 75 kWh – som snart ska få sällskap av den prispressade versionen med ett pack på 50 kWh. Musk säger att räckvidden för Model Y blir något kortare än Model 3:s angivna 530 km enligt WLTP.
Tesla Model Y kommer i två versioner?
Tesla räknar med att crossovern blir mer populär än storsäljande Model 3, och tillverkaren har tidigare kalkylerat med att marknaden för Model Y kommer ligga på 1 miljon fordon.
Många trodde att den nya bilen skulle tillverkas vid Shanghai-anläggningen, men nu verkar det istället bli Gigafactory 1 i Nevada som står för den inledande produktionen.
Model Y, being an SUV, is about 10% bigger than Model 3, so will cost about 10% more & have slightly less range for same battery
— Elon Musk (@elonmusk) 3 mars 2019
Musk har dock sagt att Y ska finnas i minst två versioner, och antytt att en billigare upplaga kommer tillverkas i Shanghai.
Model Y delar 75 procent av sina komponenter med Model 3, och med lärdomarna från den senaste modellen förväntas produktionen ta fart mycket snabbare än vad som har varit fallet tidigare.
Produktionsstart är satt till 2020, men då bör man betänka att Musk är en känd tidsoptimist.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.