Fordon

Han kan bli operativ ledare för Saabs konkurs

Advokat Mats Boman föreslås leda arbetet med Saab-konkursen under ledning av konkursförvaltaren.

Publicerad

Saabs konkursansökan är välskriven och har sannolikt förberetts under en längre tid. Den är signerad av chefsjuristen vid Saabkoncernen Kristina Geers och affärsutvecklingschefen Martin Larsson.

I ansökan presenteras en långtgående plan för hur den stora konkursen ska hanteras juridiskt.

Som konkursförvaltare föreslår man Mats Emthén, advokat vid advokatfirman Carler i Stockholm, som har företagskonkurser och företagsrekonstruktioner som specialitet.

Enligt konkursansökan blir det både Carler och advokatforman White & Case som ska hantera konkursen, om tingsrätten säger ja till detta i dag.

Carler beskrivs ha ett nära samarbete med White & Case, som har 36 kontor i 28 länder, bland annat i Stockholm. De har tidigare samarbetat i större internationella ärenden som gällt fordonsindustrin.

En av delägarna i White & Case, advokat Mats Boman, kommer enligt konkursansökan att bli den som ska "leda allt arbete, såväl nationellt som internationellt, " under Mats Emthéns ledning.

Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller ser framför sig en internationell konkurshantering.

"Den globala räckvidden, kapaciteten, spetskompetensen och konkursförvaltarens omedelbara tillgång till globala resurser - genom en kontaktpunkt i Mats Boman – kommer att vara nödvändig för att - för borgenärernas bästa – rädda de värden som finns i Bolagen (red anm: Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Automobile Powertrain)."

Mats Boman har tidgare bland annar representerat Flextronics, veolia och handelsbanken.

Varken Mats Emthén eller Mats Boman har varit tillgängliga för kommentarer under morgonen.

Långdragen dödskamp

Ända sedan Saab i Trollhättan i mars 2005 förlorade den interna GM-kampen mot Opel i Rüsselsheim om nästa generation mellanklassbil har Saabs liv hängt på en skör tråd.

Februari 2009 begär GM Saab Automobile i rekonstruktion under Guy Lofalk.

Juni 2009: Saab skulder skrivs ned med 75 procent.

Juni 2009: Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm vill köpa Saab Automobile.

September 2009: Kinesiska Baic köper rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-3 och Saab 9-5 i Kina.

November 2009: Koenigsegg drar sig ur affären.

December 2009: Holländska Spyker Cars vill köpa Saab Automobile.

Januari 2010: GM vill lägga ned Saab.

Januari 2010: GM accepterar Spyker som ägare och inte ryssen Vladimir Antonov är med.

Februari 2010: Spyker Cars köper Saab, men med GM kvar som delägare med viktiga preferensaktier.

Februari 2011: Svenska Riksgälden ställer garantier för lånen hos Europeiska Investeringsbanken. Saab Autombile sätter delar av koncernen i pant hos Riksgälden.

Mars  2011: Produktionen i Trollhättefabriken stoppas när leverantörerna inte får betalt.

April 2011: Konceptbilen Phoenix presenteras. Phoenix är en helt ny bilplattform som Saab Automobile självt kontrollerar.

Maj 2011: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile Swan.

Juni 2011: De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill köpa 54 procent av Saab Automobile för 245 miljoner euro.

September 2011: Saab Automobile får konkursskydd, återigen med rekonstruktören Guy Lofalk.

Oktober 2011: Pang Da hoppar av uppgörelsen med Victor Muller. Förhandlingar fortsätter med enbart Youngman.

November 2011: GM säger nej till Victor Mullers finansieringsplan kinesiska delägare.

December 2011: Rekonstruktören Guy Lofalk vill att rekonstruktionen upphör.

December 2011: GM säger på nytt nej till kinesisk finansiering.

December 2011: Måndagen den 19 december begär moderbolaget Swedish Automobile de tre bolaget Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.