Fordon

Hägglunds låter Sep rulla vidare

SEP från Hägglunds (Foto Per Ågren)

Hägglunds fortsätter satsningen på stridsfordonet Sep, trots att först den brittiska och nu den svenska försvarsmakten hoppat av projektet.

Publicerad

- Vi har stöd av vår ägare BAE Systems. Vi ser en världsmarknad för den här produkten, säger Marinette Radebo, informationschef på Hägglunds.

Efter den svenska försvarsmaktens avhopp står Hägglunds nu utan utvecklingspartner och köpare till det nya stridsfordonet Sep, splitterskyddad enhetsplattform. Det är en minst sagt ovanlig situation i krigsmaterielbranschen, där nya produkter brukar tas fram efter beställning.

- Vi har inte slängt in handduken vad gäller Sep, vi fortsätter arbetet på den internationella marknaden. Vi hoppas också på Försvarets stöd i en försäljning utanför Sverige, säger Marinette Radebo.

Hägglunds har hittills lagt ner 400 miljoner på utvecklingen av Sep, utöver de 950 miljoner som Försvarsmakten spenderat i projektet.

- Naturligtvis är vi besvikna över att ÖB hoppar av projektet, men mest är vi nog förvånade med tanke på att vi är ett billigare alternativ än att köpa "från hyllan", det visar Försvarets egna utredningar, säger Marinette Radebo.

Sep är ett modernt medeltungt stridsfordon som är uppbyggt i moduler. Samma grundfordon kan förses med ett 20-tal olika rollmoduler, från stridsledning och trupptransport till ambulans och luftvärn. Sep finns med band eller sex och åtta hjul, och som elhybrid eller med konventionell drivlina.

Sep konstruerades bland annat med mått och vikt (17 ton) för att möta kraven i den brittiska jätteupphandlingen Fres, Future Rapid Effect System, och ansågs länge ligga bra till för jätteordern på 3 000 stridsfordon. Efter en rad politiska turer meddelade dock britterna före sommaren att man inte längre var intresserad av Sep. I stället fortsatte man överraskande upphandlingen med ett urval fordon som man tidigare mer eller mindre diskvalificerat.

För övrigt...

...har Sep, splitterskyddad enhetsplattform, sedan 1994 utvecklats av FMV och Hägglunds.