FORDON

Guide: Tysklands vändning – blidkar lyxmärkena och underleverantörerna

Porsche vill fortsätta bygga 911:or med förbränningsmotor.

Hur kunde utfasningen av förbränningsmotorn i EU plötsligt stöta på sådant motstånd – trots att den var färdigförhandlad? Bland motståndarna finns främst underleverantörer som är tungt investerade i tekniken – samt tyska och italienska lyxbilstillverkare.

Som uttrycket säger: It ain’t over until the fat lady sings.

I höstas såg det ut som att utfasningen av förbränningsmotorn i nya bilar och lätta lastbilar var done deal sedan EU-parlamentet, -kommissionen och -länderna var överens om innehållet i lagstiftningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här