FORDON

EU-strid om förbränningsmotorn – frågan tar över toppmöte

Tysklands förbundskansler Olaf Scholz på väg in till torsdagens EU-toppmöte i Bryssel.

En kamp om framtida bilutsläpp överskuggar det mesta när EU-ledarna samlas i Bryssel. Tysklands krav på klartecken för e-bränslen får andra stora bilbyggarländer att trycka på för lägre klimatkrav i EU.

Publicerad Senast uppdaterad

Frågan om att sätta stopp för nya avgasbilar i EU från år 2035 står inte formellt på dagordningen för toppmötet. Ändå är det uppenbart att just den tvisten dominerar när ledarna kliver in till mötet i Bryssel.

Huvudperson är Olaf Scholz, förbundskansler i Tyskland, där regeringen sedan några veckor tillbaka blockerar en redan färdig uppgörelse i EU om bilutsläppen.

Tyskland vill inte säga ja förrän man fått definitivt klartecken på att nya bilar som drivs med e-bränslen ska tillåtas även efter 2035.

– Egentligen handlar det bara om att på ett pragmatiskt sätt hitta rätt väg för att genomföra det löfte som (EU-)kommissionen gett för länge sedan, säger Scholz på väg in till mötet.

Scholz hänvisar till pågående förhandlingar direkt mellan Tyskland och kommissionen och tycker att saken "är på rätt väg".

Länder vill stoppa Euro 7

Fler länder vill dock gärna vara med i diskussionen.

Österrikes förbundskansler Karl Nehammer stöttar Scholz, motsätter sig ett slutdatum för förbränningsmotorn och vill inte att EU låser fast sig vid en speciell teknik. Han ser e-bränslen som en ingrediens i klimatomställningen.

– För oss är det viktigt att vi tillåter teknisk utveckling och att vi inte är innovationsfientliga, säger Nehammer.

Slovakien och Tjeckien vill dessutom bredda samtalet till att prata även om det så kallade Euro 7-förslaget om vilka krav och gränsvärden som ska gälla för bilutsläpp från år 2025.

– Det finns en massa desinformation om förbränningsmotorer, säger Eduard Heger, premiärminister i Slovakien, det land i världen som tillverkar flest bilar per invånare.

Heger och kollegan Petr Fiala från likaledes stort bilproducerande grannlandet Tjeckien hoppas nu bygga en stark grupp för att ändra Euro 7-kraven, rapporterar nyhetssajten Politico Europe.

På andra sidan står samtidigt flera länder som ogillar det tyska sättet att säga nej till något som alla redan var överens om.

– Om ett land kan göra det, vad hindrar nästa? Det här är inte en riktning vi vill gå i. Hela arkitekturen i hur vi fattar beslut faller ihop om vi alla gör så här, säger Lettlands premiärminister Krisjanis Karins.

Sverige vill stoppa förbränningsmotorer

Sverige står bakom uppgörelsen om att stoppa förbränningsmotorer i nya bilar 2035. Samtidigt har statsminister Ulf Kristersson förståelse för att Tyskland kan behöva klargöra med EU-kommissionen exakt hur undantagen ska fungera.

– Man har olika tolkningar av den ursprungliga överenskommelsen, sådant händer. Sedan är det olyckligt att detta sker så sent i processen, sade Kristersson i riksdagens EU-nämnd inför toppmötet.

Men han vill inte ändra i den ursprungliga uppgörelsen.

– Ingen vill ha tillbaka diskussionerna varken till Europeiska rådet eller något annat nytt avgörande, sade Kristersson.

EU:s konkurrenskraft egentlig huvudfråga

EU-toppmötets egentliga huvudfrågor är annars läget i Ukraina och framtida konkurrenskraft inom EU. Sverige har länge tryckt på för det sistnämnda och gillar den strategi som kommissionen presenterade i förra veckan.

– Europa ligger efter både USA och många asiatiska länder i produktivitet och teknologiutveckling. Här måste Europa ta sig i kragen, säger statsminister Ulf Kristersson (M) på väg in till mötet.

Han vill se mer forskning och mindre byråkrati.

– Att använda Europas muskler. Vi är en stor inre marknad, men vi halkar efter i viktiga områden, säger statsministern i Bryssel.

På mötets agenda stod även en gemensam arbetslunch med FN:s generalsekreterare António Guterres.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.