Fordon

GM vill få lilla elbilstillverkaren att ta över fabriken

Foto: Workhorse Group

Fabriken i Ohio ska läggas ned, och nu försöker GM få lilla Workhorse Group att flytta in. De tillverkar elektrifierade transportfordon, en el-pickup och drönartaxin Surefly. Men företaget har aldrig gått med vinst.

Publicerad

När General Motors meddelade att de skulle lägga ner sin fabrik för montering i Lordstown, Ohio kom de på kant med Donald Trump. Presidenten sade att GM:s vd Mary Barra hade begått ett stort misstag, och han hotade med att biltillverkaren inte skulle behandlas väl av den nuvarande regeringen i Vita huset.

Nu visar det sig att GM försöker sälja jättefabriken, och tanken är att Ohio-baserade Workhorse Group ska flytta sin produktion av elektrifierade fordon till Lordstown. Köpare är dock ett nytt bolag där Workhorse står som minoritetsägare. Till Detroit News sade en talesman för GM att det ännu är för tidigt att avgöra huruvida biljätten kommer gå in som investerare i det nystartade bolaget.

Workhorse bas är elektrifierade transportfordon. Man tillverkar bland annat hybriddrivlinor åt UPS postbilar, och är en av fyra återstående spelare som slåss om kontraktet för United States Postal Services elektrifierade postbilar. Men den kommande produktkatalogen är bred.

Trump glad över affärsplanerna

Förra året visade bolaget upp W-15, en el-pickup med en liten bensinmotor som agerar räckviddsförlängare. Elmotorerna utvecklar 420 hästkrafter och batteriet ska ge en räckvidd på blygsamma 128 kilometer. 

Nu pågår också tester av Surefly, en drönartaxi med åtta propellrar. Två litiumjonbatterier på vardera 7,5kWh ger en en flygtid på 2,5 timmar, med en topphastighet på cirka 130 km/h – och en maxhöjd strax över 1 500 meter.

Workhorse inledde nyligen ett samarbete med Duke Energy kring utveckling av infrastrukturen runt elfordonen – och har även ett samarbete med åkeriet Ryder. Det är ett stöd som bolaget behöver, för intäkterna har varit skakiga.

Företaget har aldrig haft ett år med vinst, och förra året slutade man med en förlust på 36,5 miljoner dollar. Detta efter att intäkterna föll från tio miljoner dollar 2017 till endast 763 000 dollar förra året. För att hålla sig flytande har Workhorse vänt sig till hedgefonden Marathon Asset Management som har lovat att injicera upp till 35 miljoner dollar. Det rapporterar The Verge.

Oavsett är Trump glad över affärsplanerna – så glad att han Twittrade ut att köpet var på gång innan GM själva hunnit gå ut med nyheten. Tidigare hade anläggningen 4 500 anställda, och om köpet blir av så kan hundratals jobb återskapas.