Deras el-skåpbil ska utmana dieseljättarna

2018-10-25 06:00  

Workhorse Group vill utmana jättarnas i transportbilssegmentet. Nu har det Ohio-baserade företaget startat produktionen av en eldriven lätt skåpbil som ska kunna matcha priset på marknadens dieselfordon.

Vissa företag fokuserar på elektriska lyxbilar, men de fordon som produceras av Workhorse Group är lite mer robusta. Det Ohio-baserade företaget tillverkar fordon för transportbranschen, och de hävdar att deras nya, batteridrivna modell kan konkurrera på lika villkor med traditionella bränsledrivna fordon – bland annat i inköpspris.

Workhorse meddelade i veckan att bolaget har startat produktionen av NGEN-1000, en eldriven skåpbil med en räckvidd på 16 mil och en tjänstevikt på mindre än hälften jämfört med en traditionell bränsledriven motsvarighet.

Vi tror att den här viktminskningen, i kombination med en räckvidd på 16 mil, kommer ge kostnadsbesparingar som gör NGEN-1000 till ett attraktivt alternativ för fordonsflottor, meddelade Workhorse i ett pressmeddelande.

Läs mer: Batterierna kan ge elbilar större koldioxidutsläpp än dieselbilar

Eldrivna bilar har som bekant en lägre driftkostnad jämfört med bensin- och dieselbilar – samtidigt skräms många potentiella köpare bort av ett långt högre inköpspris. Med hjälp av ett mindre batteripack har Workhorse reducerat produktionskostnaden avsevärt, och detta kommer även minska kostnaden för laddningsalternativen. Skåpbilen sägs hamna i samma prisklass som de traditionella, bränsledrivna alternative – men exakt pris har Workhorse inte släppt ännu.

– Vi är stolta att säga att framtiden är här. Med en prislapp i nivå med traditionella bränsledrivna fordon och betydande besparingar därifrån, tror vi att NGEN-1000 kommer att förändra transportbranschen för evigt, säger Workhorses vd Stephen S. Burns.

Sticker ut från konkurrenterna

Den fyrhjulsdrivna skåpbilen kommer finnas tillgänglig i fyra olika storlekar där den största ska ha en lastvolym på 28 kubikmeter och en maximal lastvikt på 2720 kg. 1000 är den första versionen i NGEN-serien att gå i produktion på Workhorse's Midwest-anläggning i Indiana. Modellen har en unik design med en front utan grill, vilket gör att den sticker ut från konkurrenterna. Det har heller inte tummats på åkkomforten – föraren kan vara upp till 198 centimeter lång och fortfarande sitta bekvämt.

Läs mer: Bugg försenar Audis nya el-suv E-tron

På vår hemmaplan är Renault en stark spelare i segmentet. Tillverkaren har erbjudit sin eldrivna Kangoo sedan 2011 – och Nissan kom 2014 med sin e-NV200. Nu står även Ford och Mercedes i startblocken för att inleda produktionen av sina eldrivna skåpvarianter, men ingen av ovan nämnda tillverkare är i närheten av Workhorses lastvolym eller lastvikt.

Workhorse ägdes tidigare Navistar, som tillverkare av tunga lastbilar och de klassiska gula skolbussarna. Företaget blev 2015 uppköpt av AMP Electric Vehicles och övergick då helt mot utveckling och tillverkning av el-fordon. Utöver skåpbilen har Workhorse bland annat utvecklat en pick-up och en drönare – men även SureFly, en eldriven helikopter som börjar tillverkas nästa år.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt