Fordon

Gävle nobbar Electroengine

Tomas Bergfjord, grundare och vd för Electroengine, är besviken på hur Gävle hanterat etableringen. Foto: Norbert Andersson
Tomas Bergfjord, grundare och vd för Electroengine, är besviken på hur Gävle hanterat etableringen. Foto: Norbert Andersson

Elfordonsföretaget Electroengine lämnar Gävle. Företaget har sagt upp hyreskontraktet i Ericssons gamla lokaler. Samtidigt har man stämt Teknikparken i Gävle för brutna finansieringslöften.

Publicerad

- Vi känner att man inte vill ha oss i Gävle. Vi för nu diskussioner om att fortsätta i någon annan kommun eller utomlands, säger Thomas Bergfjord, vd och grundare av Electroengine, till Arbetarbladet i Gävle.

Electroengine är bland annat känt för sitt deltagande i elbilsprojektet Saab ZE, där sjuttio Saab 9-3 ska byggas om till ren eldrift.

Saabprojektet drivs av teknikparken Innovatum i Trollhättan.

Electroengine står för den elektriska drivlinan med elmotorer, batterier och batterihanteringssystemet som ser till att alla funktioner som finns i en vanlig bil fungerar även när bensinmotorn plockats bort.

Electroengine hade räknat med att etablera ett motsvarande samarbete med Region Gävle och Teknikparken i Gävle. Enligt planerna skulle det etableras en projektorganisation liknande Innovatum, som skulle tillföras 25 miljoner kronor i ett första steg och sedan75 miljoner kronor.

Förra sommaren tecknade Electroengine ett etableringskontrakt med landshövding Barbro Holmberg och kommunalrådet Carina Blank och ett hyreskontrakt i de lokaler där Ericsson tidigare monterat basstationer.

Enligt Tomas Bergfjord har man drivit fyra projekt i Gävle – en eldriven motorbåt, den supersnabba eldrivna Volvo C70 som visades upp vid ett elbilsseminarium i Helsingborg i höstas samt en eldriven stadsbuss som skulle ha testats i stadstrafik i Gävle.

Enligt Tomas Bergfjord har Electroengine lagt ned 28 miljoner kronor i Gävlesatsningen och man hade räknat med stöd från regionen på en tredjedel av den summan.

Men Region Gävle säger nu nej till Electroengines ansökan om bidrag, vilket kom som en kalldusch för Tomas Bergfjord.

- Vi har lagt ned vår själ i Gävlesatsningen men jag har svårt att se någon lösning på problemet just nu, säger Electroengines vd Tomas Bergfjord till Gävle Dagblad.

Ann Christin Gagge, utvecklingschef på Region Gävleborg, säger till tidningen att projekten som presenterats mest är intressant för Electroengine och mindre för regionen.

- Och då är vi fel finansieringskälla, säger Ann Christin Gagge till Gävle Dagblad.

Och Teknikparkens vd Stefan Klahr tycker att Electroengine, som vänt sig till Kronofogden för att få ut pengarm, sprider en massa lögner och finansieringslöften.

- Men nu har de gjort det här till en juridisk process och då varken får eller kan jag uttala mig säger han.