Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Tipsa en vän om en artikel

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

En fyrhjulsdriven svartlackerad Volvo C70 med fyra elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter. Det är Sveriges svar på den amerikanska elsportbilen Tesla Roadster.

Annons
Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Konvertering till elbil är som en hjärttransplantation. När motorn rivs ut får bilens alla system spel. Elsystemet måste konstrueras så att alla egenskaper återställs. Foto: Timo Julku/Öresundskraft

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Battericellerna som Electroengine använder är väsentligt mycket större än traditionella, runda litium-jon-celler. Varje cell har en effekt på 74 watt.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Electroengines elmotor är liten och platt men ger 100 hästkrafter per motor.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Jacek Bielawski, teknik- och utvecklingschef på Electroengine.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Christer Wikner, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Electroengine.

- Vår C70 4WDD är en prototyp. Vi är inga bilbyggare. Vi är ett utvecklingsföretag. Men vi vill visa vilka möjligheter det finns att bygga en elbil på vårt sätt med elmotorer som driver varje hjul.

Det säger Jacek Bielawski, teknikchef på Uppsalaföretaget Electroengine, och Christer Wiikner, strategi- och utvecklingschef till Ny Teknik.

Bilen var specialbeställd till ett elbilsseminarium i Helsingborg förra veckan där hela elbils-Sverige mötte upp, inklusive miljöminister Andreas Carlgren.

Den elkonverterade Volvocoupén C70 TE4WDD togs direkt från Electroengines prototypverkstad i Uppsala och lastades på en trailer för vidare befordran till Helsingborg.

- Vi hann inte ens göra alla testerna, så ny är den. Det ska vi göra nu, säger Electroengines teknik- och utvecklingschef Jacek Bielawski till Ny Teknik.

Initiativet kom egentligen från Per Lundgren, en av de största elbilstillskyndarna i Sverige i dag. Han är elbilsansvarig på elbolaget Öresundskraft.

Och han ville ha den häftigaste elbilen som byggts i Sverige till evenemanget i Helsingborg där ytterligare tio elbilar ställdes upp för att klämmas och kännas på.

Och vad fick han. Jo en fyrhjuldriven svensk elbil som kan mätas med samma måttstock som den amerikanska serietillverkade elsportbilen Tesla Roadster 2,5.

Jacek Bielawski och hans kolleger på Electroengine rev ut motor, växellåda och bensintank ur en fabriksny Volvo C70 och monterade in fyra elmotorer på 100 hästkrafter per styck och ett elektriskt kraftpaket med hög potens.

Trots att batterierna gjorde bilen nästan 300 kilo tyngre än en standard-C70 fick den en prestanda som en vanlig Svensson bara kan drömma om: 400 hästkrafter och en accelleration från 0 till 100 på 6 sekunder.

Eletroengine har försett Volvon med litium jon-batterier som kan lagra 56 kWh. Det är samma batterikapacitet som Tesla Roadster har och ger Volvon samma räckvidd som Teslan – närmare 35 mil på en laddning.

Medan Teslan använder 6 831 små, runda battericeller i sitt batteripaket har Electroengine valt mycket större och färre celler, cirka 750 stycken platta celler i A5-storlek på 74 watt vardera.

De fyra elmotorerna driver var sitt hjul och sitter monterade där motorn satt förut samt som en integrerad del av bakaxeln. 

Motorerna är små och platta och väger bara 27 kilo vardera. Varje motor är bara 7 centimeter tjock och 35 centimeter i diameter men har effekten 100 hästkrafter.

- Med elmotorer som driver varje hjul eliminerar vi både växellåda och den dyra differentialen som varje bil måste ha för att ytterhjul och innerhjul ska rulla med rätt hastighet i förhållande till varandra, säger Jacek Bielawski.

Svårigheten med att konvertera en vanlig bil med bensin- eller diesemotor, till en elbil är att få alla funktioner att fungera som vanligt.

- Tar man bort motorn får bilens styrenhet spel – servo, bromstar, styrning, allt som är beroende av bilens 12V-system. Utmaningen för oss är att återställa alla funktioner trots att vi rivit ut hjärtat i bilen, säger Jacek Bielawski.

Hans kollega Christer Wikner, strategi- och affärsutvecklingschef, betonar att Electroengine inte är någon bilbyggare.

- Vi är ett utvecklingsföretag som utvecklar komponenter som är nödvändiga för en komplett drivlina, främst batterihanteringssystemet. Vi vill demonstrera tekniken och visa på möjligheterna. Att driva varje hjul med en elmotor ger fantastiska möjligheter, men man kanske inte behöver så mycket som 400 hästkrafter, säger Christer Wikner.

Fakta Prestanda Volvo C70 TE4WDD

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 32 mil

Motoreffekt: 400 hk

Vridmoment: 650 Nm

Toppfart: 200 km/h

Acceleration: 0-100 på 6 sekunder

Fakta Prestanda Tesla Roadster 2.5

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 35 mil

Motoreffekt: 288 hk

Vridmoment: 370 Nm

Toppfart: 212 km/h

Acceleration: 0-10 på 3,9 sekunder

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

11 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
11
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Beslutet om att stänga 
Ringhals uppskjutet

Beslutet om att stänga Ringhals uppskjutet

Eon har bett huvudägaren Vattenfall att skjuta på styrelsebeslutet i en månad. 151 kommentarer

Gasmaskfiltret renar sig själv

Gasmaskfiltret renar sig själv

Filter i gasmasker som inte bara stoppar kemiska stridsmedel utan även förstör dem gör gifthanteringen mindre farlig. 4 kommentarer

Hur påverkar vinden planets flygtid?

Veckans gåta: Hjälper vinden flygplanet?

Får ett plan lika stor hjälp av medvind som det bromsas av motvind?

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Nedskräpare hängs ut med DNA-teknik

Hong Kong tar DNA-tekniken till hjälp för att visa upp nedskräpare. 15 kommentarer

Efter kraschen: ”Stolarna
ett mekaniskt underverk”

Efter kraschen: ”Stolarna ett mekaniskt underverk”

Katapulttekniken hyllas av FMV-expert efter olyckan där två piloter sköt ut sig efter att ha kraschat med ett Gripenplan. 47 kommentarer

Piloterna fick inte stopp på Gripenplanet

Ett Gripenplan gled av landningsbanan på väg till en övning på en flygbas i Tjeckien. 35 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Lyssna på orgeln
av diskettstationer

Med 49 diskettstationer har en tysk teknikklubb byggt en orgel.

Annons
Solceller som är perfekta 
för våra nordiska vintrar

Solceller som är perfekta för våra nordiska vintrar

Finska forskare slår rekord för solceller i svart kisel. Perfekt för nordiska vintrar, enligt forskarna. 30 kommentarer

Dom ger hopp om europeiskt patent

Dom ger hopp om europeiskt patent

Enhetligt europeiskt patentskydd som gäller i 25 länder kan bli verklighet. 7 kommentarer

Tracking Gateway, Sensor Tag

Spårar militära containrar i realtid

Försvarets materielverk testar nytt system för att följa gods.

Accedos vd Michael Lantz

”Smart-tv är lite av en besvikelse”

Antalet operativsystem för tv-marknaden har skapat en kaosartad situation. ”Det är fler än vi någonsin trodde”, säger specialistföretaget Accedos vd Michael Lantz. 18 kommentarer

Alla vill vinna fajten om din tv-apparat

Tillverkarna ger nu allt för att rå om den internetuppkopplade tv:n. 3 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Välkommen till Digital Teknik

LEDARE. Det är mycket it nu. 7 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYHETERNA
Bilen som körs i sidled

Bilen som körs i sidled

TEKNIKSVEPET. Fickparkera fel med den här bilen den som kan. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Mats Lewan

Underskatta inte Spotify

Spotify

ANALYS. Har Spotify en chans i det stenhårda streamingkriget just nu? Kommer de nya tjänsterna att slå? Absolut.

Sonychef: "Spotify kan ta sig långt"

Michelle Kadir, Sony Music: "Vi kommer att se ett stort streamingkrig under 2015". 1 kommentar

Mätaren i nosen 
vässar vindkraft

Mätaren i nosen vässar vindkraft

Högre elproduktion och mindre slitage lovar Vattenfall med sin ultraljudsmätare. 23 kommentarer

Soldriven hiss snålare än mikron

Soldriven hiss snålare än mikron

Franska hisstillverkaren Otis har installerat en soldriven hiss i ett åttavåningshus i Nantes. 6 kommentarer

Vågkraft

Genombrott för svensk havskraft

Svensk undervattensdrake utvinner el ur långsamma strömmar. Idén kläcktes för tio år sedan på Saab. 46 kommentarer

Magi? Nix. Lampan svävar med hjälp av magnetism och lyser med induktion.

Svensk succé för svävande lampa

Den svävar fritt i luften och lyser trots att den varken har sladd eller batterier. 14 kommentarer

Trafikverket

Trafikverket tvingas köpa produkter som inte finns

Myndigheter som Trafikverket får tänka om vid upphandlingar när en ny strategi läggs fram av regeringens innovationsråd. Nu ska funktioner köpas – inte produkter. 23 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Vart tar energin vägen?

Vart tar energin vägen?

MINIPROBLEMET. Knäck professor Göran Grimvalls nöt den som kan. 11

Jogga på cykeln

Jogga på cykeln

MACKAPÄRER. Våren är här. Dags att vara mer utomhus. 1

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Du missar väl inte stirlingmotorn?

Här är sju artiklar du inte får missa i veckans Ny Teknik.

Topplista

Nätta mikroskopet räddar liv

Nätta mikroskopet räddar liv

Ett svenskt mikroskop i fickformat upptäcker livmoderhalscancer i 30 länder. 1

Självstyrande bil byggd på en vecka

Självstyrande bil byggd på en vecka

”Det första vi gjorde var att bränna hela styrelektroniken.” 6

Därför är snacks så oemotståndliga

Därför är snacks så oemotståndliga

Brittiska forskare har klurat ut snacks-formeln. 15

Magnus Sallbring

Så får du med soffpotatisen på hälsoresan

KARRIÄR. ”Hitta på något galet”, säger hr-chefen. 5

Elfärjan smyger tyst

Elfärjan smyger tyst

Minskar bränslekostnaderna med 60 procent. 14

Syndigate vann 33-listans regionala final i Umeå.

Erbjuder räddning för bransch i kris

De erbjuder handelsplattform för krisande mediabransch. 1

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

Teknologens uppgift: Lindra klimateffekterna i Rwanda

KARRIÄR. Hjälper bönder samla in regnvatten. 4

Kopplar prylar säkert till nätet

Kopplar prylar säkert till nätet

”Gör det möjligt styra prylar från en app, var man än befinner sig”. 1

Inget för höjdrädda

Inget för höjdrädda

Världens längsta bro är genomskinlig. 7

Slut på pinkande robotar

Slut på pinkande robotar

Möjligheten till egna redigeringar i Google stoppas. 2

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

”Varför är de så dumma och jag så smart?!”

KARRIÄR. Försök stoppa driften att alltid vilja ha rätt, råder konsulten. 4

jobb297 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Orgel av diskettstationer

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se