Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

En fyrhjulsdriven svartlackerad Volvo C70 med fyra elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter. Det är Sveriges svar på den amerikanska elsportbilen Tesla Roadster.

Annons
Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Konvertering till elbil är som en hjärttransplantation. När motorn rivs ut får bilens alla system spel. Elsystemet måste konstrueras så att alla egenskaper återställs. Foto: Timo Julku/Öresundskraft

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Battericellerna som Electroengine använder är väsentligt mycket större än traditionella, runda litium-jon-celler. Varje cell har en effekt på 74 watt.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Electroengines elmotor är liten och platt men ger 100 hästkrafter per motor.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Jacek Bielawski, teknik- och utvecklingschef på Electroengine.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Christer Wikner, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Electroengine.

- Vår C70 4WDD är en prototyp. Vi är inga bilbyggare. Vi är ett utvecklingsföretag. Men vi vill visa vilka möjligheter det finns att bygga en elbil på vårt sätt med elmotorer som driver varje hjul.

Det säger Jacek Bielawski, teknikchef på Uppsalaföretaget Electroengine, och Christer Wiikner, strategi- och utvecklingschef till Ny Teknik.

Bilen var specialbeställd till ett elbilsseminarium i Helsingborg förra veckan där hela elbils-Sverige mötte upp, inklusive miljöminister Andreas Carlgren.

Den elkonverterade Volvocoupén C70 TE4WDD togs direkt från Electroengines prototypverkstad i Uppsala och lastades på en trailer för vidare befordran till Helsingborg.

- Vi hann inte ens göra alla testerna, så ny är den. Det ska vi göra nu, säger Electroengines teknik- och utvecklingschef Jacek Bielawski till Ny Teknik.

Initiativet kom egentligen från Per Lundgren, en av de största elbilstillskyndarna i Sverige i dag. Han är elbilsansvarig på elbolaget Öresundskraft.

Och han ville ha den häftigaste elbilen som byggts i Sverige till evenemanget i Helsingborg där ytterligare tio elbilar ställdes upp för att klämmas och kännas på.

Och vad fick han. Jo en fyrhjuldriven svensk elbil som kan mätas med samma måttstock som den amerikanska serietillverkade elsportbilen Tesla Roadster 2,5.

Jacek Bielawski och hans kolleger på Electroengine rev ut motor, växellåda och bensintank ur en fabriksny Volvo C70 och monterade in fyra elmotorer på 100 hästkrafter per styck och ett elektriskt kraftpaket med hög potens.

Trots att batterierna gjorde bilen nästan 300 kilo tyngre än en standard-C70 fick den en prestanda som en vanlig Svensson bara kan drömma om: 400 hästkrafter och en accelleration från 0 till 100 på 6 sekunder.

Eletroengine har försett Volvon med litium jon-batterier som kan lagra 56 kWh. Det är samma batterikapacitet som Tesla Roadster har och ger Volvon samma räckvidd som Teslan – närmare 35 mil på en laddning.

Medan Teslan använder 6 831 små, runda battericeller i sitt batteripaket har Electroengine valt mycket större och färre celler, cirka 750 stycken platta celler i A5-storlek på 74 watt vardera.

De fyra elmotorerna driver var sitt hjul och sitter monterade där motorn satt förut samt som en integrerad del av bakaxeln. 

Motorerna är små och platta och väger bara 27 kilo vardera. Varje motor är bara 7 centimeter tjock och 35 centimeter i diameter men har effekten 100 hästkrafter.

- Med elmotorer som driver varje hjul eliminerar vi både växellåda och den dyra differentialen som varje bil måste ha för att ytterhjul och innerhjul ska rulla med rätt hastighet i förhållande till varandra, säger Jacek Bielawski.

Svårigheten med att konvertera en vanlig bil med bensin- eller diesemotor, till en elbil är att få alla funktioner att fungera som vanligt.

- Tar man bort motorn får bilens styrenhet spel – servo, bromstar, styrning, allt som är beroende av bilens 12V-system. Utmaningen för oss är att återställa alla funktioner trots att vi rivit ut hjärtat i bilen, säger Jacek Bielawski.

Hans kollega Christer Wikner, strategi- och affärsutvecklingschef, betonar att Electroengine inte är någon bilbyggare.

- Vi är ett utvecklingsföretag som utvecklar komponenter som är nödvändiga för en komplett drivlina, främst batterihanteringssystemet. Vi vill demonstrera tekniken och visa på möjligheterna. Att driva varje hjul med en elmotor ger fantastiska möjligheter, men man kanske inte behöver så mycket som 400 hästkrafter, säger Christer Wikner.

Fakta Prestanda Volvo C70 TE4WDD

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 32 mil

Motoreffekt: 400 hk

Vridmoment: 650 Nm

Toppfart: 200 km/h

Acceleration: 0-100 på 6 sekunder

Fakta Prestanda Tesla Roadster 2.5

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 35 mil

Motoreffekt: 288 hk

Vridmoment: 370 Nm

Toppfart: 212 km/h

Acceleration: 0-10 på 3,9 sekunder

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

11 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
11
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 4 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 40 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 105 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 46 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 27 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 13 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 30 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 36 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 56 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 53 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 15 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 5

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 68 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 39 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 151 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 10 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet. 1

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb146 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se