Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Tipsa en vän om en artikel

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

En fyrhjulsdriven svartlackerad Volvo C70 med fyra elmotorer på sammanlagt 400 hästkrafter. Det är Sveriges svar på den amerikanska elsportbilen Tesla Roadster.

Annons
Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Konvertering till elbil är som en hjärttransplantation. När motorn rivs ut får bilens alla system spel. Elsystemet måste konstrueras så att alla egenskaper återställs. Foto: Timo Julku/Öresundskraft

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Battericellerna som Electroengine använder är väsentligt mycket större än traditionella, runda litium-jon-celler. Varje cell har en effekt på 74 watt.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Electroengines elmotor är liten och platt men ger 100 hästkrafter per motor.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Jacek Bielawski, teknik- och utvecklingschef på Electroengine.

Värsting-Volvon lika vass som Tesla Roadster

Christer Wikner, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Electroengine.

- Vår C70 4WDD är en prototyp. Vi är inga bilbyggare. Vi är ett utvecklingsföretag. Men vi vill visa vilka möjligheter det finns att bygga en elbil på vårt sätt med elmotorer som driver varje hjul.

Det säger Jacek Bielawski, teknikchef på Uppsalaföretaget Electroengine, och Christer Wiikner, strategi- och utvecklingschef till Ny Teknik.

Bilen var specialbeställd till ett elbilsseminarium i Helsingborg förra veckan där hela elbils-Sverige mötte upp, inklusive miljöminister Andreas Carlgren.

Den elkonverterade Volvocoupén C70 TE4WDD togs direkt från Electroengines prototypverkstad i Uppsala och lastades på en trailer för vidare befordran till Helsingborg.

- Vi hann inte ens göra alla testerna, så ny är den. Det ska vi göra nu, säger Electroengines teknik- och utvecklingschef Jacek Bielawski till Ny Teknik.

Initiativet kom egentligen från Per Lundgren, en av de största elbilstillskyndarna i Sverige i dag. Han är elbilsansvarig på elbolaget Öresundskraft.

Och han ville ha den häftigaste elbilen som byggts i Sverige till evenemanget i Helsingborg där ytterligare tio elbilar ställdes upp för att klämmas och kännas på.

Och vad fick han. Jo en fyrhjuldriven svensk elbil som kan mätas med samma måttstock som den amerikanska serietillverkade elsportbilen Tesla Roadster 2,5.

Jacek Bielawski och hans kolleger på Electroengine rev ut motor, växellåda och bensintank ur en fabriksny Volvo C70 och monterade in fyra elmotorer på 100 hästkrafter per styck och ett elektriskt kraftpaket med hög potens.

Trots att batterierna gjorde bilen nästan 300 kilo tyngre än en standard-C70 fick den en prestanda som en vanlig Svensson bara kan drömma om: 400 hästkrafter och en accelleration från 0 till 100 på 6 sekunder.

Eletroengine har försett Volvon med litium jon-batterier som kan lagra 56 kWh. Det är samma batterikapacitet som Tesla Roadster har och ger Volvon samma räckvidd som Teslan – närmare 35 mil på en laddning.

Medan Teslan använder 6 831 små, runda battericeller i sitt batteripaket har Electroengine valt mycket större och färre celler, cirka 750 stycken platta celler i A5-storlek på 74 watt vardera.

De fyra elmotorerna driver var sitt hjul och sitter monterade där motorn satt förut samt som en integrerad del av bakaxeln. 

Motorerna är små och platta och väger bara 27 kilo vardera. Varje motor är bara 7 centimeter tjock och 35 centimeter i diameter men har effekten 100 hästkrafter.

- Med elmotorer som driver varje hjul eliminerar vi både växellåda och den dyra differentialen som varje bil måste ha för att ytterhjul och innerhjul ska rulla med rätt hastighet i förhållande till varandra, säger Jacek Bielawski.

Svårigheten med att konvertera en vanlig bil med bensin- eller diesemotor, till en elbil är att få alla funktioner att fungera som vanligt.

- Tar man bort motorn får bilens styrenhet spel – servo, bromstar, styrning, allt som är beroende av bilens 12V-system. Utmaningen för oss är att återställa alla funktioner trots att vi rivit ut hjärtat i bilen, säger Jacek Bielawski.

Hans kollega Christer Wikner, strategi- och affärsutvecklingschef, betonar att Electroengine inte är någon bilbyggare.

- Vi är ett utvecklingsföretag som utvecklar komponenter som är nödvändiga för en komplett drivlina, främst batterihanteringssystemet. Vi vill demonstrera tekniken och visa på möjligheterna. Att driva varje hjul med en elmotor ger fantastiska möjligheter, men man kanske inte behöver så mycket som 400 hästkrafter, säger Christer Wikner.

Fakta Prestanda Volvo C70 TE4WDD

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 32 mil

Motoreffekt: 400 hk

Vridmoment: 650 Nm

Toppfart: 200 km/h

Acceleration: 0-100 på 6 sekunder

Fakta Prestanda Tesla Roadster 2.5

Batterikapacitet: 56 kWh

Räckvidd: 35 mil

Motoreffekt: 288 hk

Vridmoment: 370 Nm

Toppfart: 212 km/h

Acceleration: 0-10 på 3,9 sekunder

Lars Anders Karlberg Av: Lars Anders Karlberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

11 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
11
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

Läsarna: Så ska fartdårar stoppas

LÄSARKOMMENTARER. Bläckståleskrivare, gps-styrning och slukhål. Ny Tekniks läsare bjuder på innovativa idéer till nya farthinder. 4 kommentarer

Fallucka för fartdårar

När du kör lagligt är vägbanan slät, för fartsyndarna fälls luckan ner. 83 kommentarer

En deltagare i vaccinationsstudien får sin dos vid vaccinationsenheten vid Donka Hospital, Conakry, Guinea.

Supervaccinet som skyddar mot Ebola

Ger fullt skydd mot Ebola redan efter tio dagar.

Kräftdjur kan lösa
mysteriet MH370

Kräftdjur kan lösa mysteriet MH370

Kan vingdelen som flöt iland på ön Réunion komma från den försvunna MH370? Kräftdjur på vrakdelen ger en hint. 1 kommentar

Expert: Hittad vrakdel kommer från MH370

Experter tror att vrakdelen kommer från det försvunna Malaysia Airlines-planet. 3 kommentarer

MH370 störtade troligtvis ner i havet med nosen först i 90 graders vinkel. Det visar nya superdatorsimuleringar.

Därför hittas inga vrakdelar från MH370

Superdatorsimuleringar med en ny matematisk modell visar varför det saknas flygdelar och oljefläckar från MH370. 85 kommentarer

Varför stoppar
surf mobilprat?

Varför stoppar surf mobilprat?

TEKNIKFRÅGAN. Varför kan jag inte prata och surfa samtidigt i mobilen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 8 kommentarer

Mjältbrandsvirus

Sände dödliga sporer till hundratals labb

Minst 192 labb i världen har av misstag fått smittsamma sporer av mjältbrand.

Flightradar 24

Håller koll på världens flyg

33-LISTAN. Flightradar 24 fortsätter sitt fälttåg över världen och ökar täckningen för apparna som spårar flygplan.

Annons
De flesta av de boende i bostadsrättsföreningen Jublet i Stockholm kan bara ringa med mobilen om de går ut på balkongen. ”När vi tog upp problemet med Skanska för ett år sedan var det inte en så stor fråga. Men under det här året har Skanska, Ericsson och operatörerna insett hur stort problemet är”, sa Stig Vilhelmson, ordförande i föreningen.

Slitsar i fönstret fixar täckningen

Slitsar i metallskikten i fönstren eller isoleringsmaterialen. Det kan lösa problemet med dålig mobiltäckning i energisnåla nybyggda hus. 8 kommentarer

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

Tygsäck skyddar flyg mot bomber

En avancerad textilsäck kan skydda flygplan mot explosioner i bagaget. Svensk kompositexpert har deltagit i utvecklingen. 10 kommentarer

Får jag koppar i koppen?

Får jag koppar i koppen?

TEKNIKFRÅGAN. Blir det koppar i kaffet om jag kokar varmvatten? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 25 kommentarer

Truecaller

Heta 33-bolaget miljardvärderat

De utsågs till ett av Sveriges hetaste teknikbolag. Nu värderas Truecaller till 1 miljard dollar. 3 kommentarer

Gripen NG

Brasilien prutar på Gripenpriset

Avtalet för Jas Gripen-planen till Brasilien är klart, men inte påskrivet. 5 kommentarer

Lego för industrin bygger ut företaget

Lego för industrin bygger ut företaget

33-LISTAN. I våras hamnade Flexqube på Ny Tekniks 33-lista. Nu nyanställer bolaget. 7 kommentarer

De kramar el ur stålet

De kramar el ur stålet

SSAB har tagit pilotanläggning i drift som minskar energisvinnet. 47 kommentarer

Elbil

Eltorsk på vägen  – så många drabbas

Många har räckviddsångest i elbilen, men få kör slut på batteriet. Det visar en ny undersökning. 87 kommentarer

Svenska streamingsajten stängs efter polistillslag

Polistillslag får personerna bakom Swefilmer att stänga sajten för gott. 43 kommentarer

Straffet för att ladda ner en film från en piratsajt ska vara 50 dagsböter.

HD: Så hög är boten för piratkopierad film

Högsta domstolen har slagit fast böter för piratkopiering av film. Samtidigt är rättsläget för så kallade streamingsajter oklart. 81 kommentarer

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

Skulle dykaren sugas upp i jättecylindern?

TEKNIKFRÅGA. Vad händer om jag simmar in i en jättecylinder ovanför poolens yta? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 49 kommentarer

Tommy Johansson, vd på Amra

”Alla vill jobba med en vinnare”

33-LISTAN. I april kom företaget Amra med på listan över årets hetaste teknikbolag för andra gången. Sedan dess har de fått en stororder. 5 kommentarer

Bekräftat: Ubåten är 
gammal rysk Catfish

Bekräftat: Ubåten är gammal rysk Catfish

Försvarsmakten är klar med analyserna av videomaterialet som visar en sjunken ubåt på svenskt vatten. 35 kommentarer

Här är Catfish Som i siffror

Användes av ryska marinen 1905 till 1913. 1 kommentar

Svenska tekniken som hittade ubåten

En svenskutvecklad fjärrstyrd miniubåt gjorde fyndet i Östersjön. 19 kommentarer

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Tågentusiaster jublar: Krokodilen till Sverige

Förebilden för juvelen bland Märklintågen.

Läs Ny Teknik i sommar

Läs Ny Teknik i sommar

Papperstidningen har uppehåll – men inte hemsidan! 3

Svensk seger i elbilsrace

Svensk seger i elbilsrace

KTH:s eldrivna racingbil vann bucklan i energisnålhet. 1

Tävla med ditt smarta hem!

Tävla med ditt smarta hem!

Har du byggt egna lösningar för det smarta hemmet? Var med i tävlingen ”Sveriges smartaste hem”.

Stort intresse för
coolaste kassen

Stort intresse för coolaste kassen

33-LISTAN. Nu förhandlar företaget med globala tillverkare. 3

Trenden: Ingen har en egen plats

Trenden: Ingen har en egen plats

KARRIÄR. Aktivitetsbaserade kontor är nya trenden. 13

Svara inte när chefen ringer på semestern

Svara inte när chefen ringer på semestern

KARRIÄR. Här är expertsvaren på de viktigaste frågorna om semester och arbetsrätt. 39

Anders Ekdahl, vd för Svensk Industriförening, Sinf, och ordförande i tankesmedjan Automathink.

”Sälj in industrin till ungdomarna”

KRÖNIKA. Trots att industrin är motorn i svensk ekonomi är den uppenbarligen inte lockande, skriver Anders Ekdahl. 30

100 tips för bättre feedback

100 tips för bättre feedback

KARRIÄR. ”Undvik förebråelser, de leder ingenstans”, råder experten.

Nyamko Sabuni

Så blir ingenjörs- Sverige mer jämställt

ALMEDALEN. Börja med att titta på platsannonserna, råder Nyamko Sabuni på ÅF.

Kostym möblerar om i hjärnan

Kostym möblerar om i hjärnan

KARRIÄR. Kläderna gör individen. Det får oss till och med att tänka annorlunda, visar ny forskning.

Vad ska vi testa?

Vad ska vi testa?

Surfplattor, mobiler, Jas...
Mejla oss vad vi borde undersöka! 11

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tygsäck skyddar flyget mot bomber

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se