Fortsatt stark tro på förbränningsmotorn inom bilindustrin

2018-01-08 15:19  
Genrebild av avgaser i trafik. Foto: TT

Förbränningsmotorn kommer att vara viktigare än elektriska drivlinor under väldigt lång tid, enligt en undersökning av KPMG byggd på intervjuer med ledande befattningshavare inom fordonsindustrin.

Revisionsjätten KPMG spår i sin trendrapport Global automotive executive survey 2018 stora förändringar inom fordonsindustrin fram till 2025. Rapporten bygger på intervjuer med över 900 ledande befattningshavare inom fordons- och teknikindustrin samt cirka 2 100 konsumenter.

Däremot tycks tron på förbränningsmotorn vara fortsatt stark inom industrin. 77 procent av befattningshavarna anser att den kommer att vara viktigare än elektriska drivlinor under mycket lång tid. Det är ungefär samma resultat som vid förra årets undersökning.

Däremot har antalet osäkra blivit färre till förmån för de som inte håller med om påståendet ovan. 15 procent håller inte med, jämfört med 11 procent året innan.

"Införandet av elektriska drivlinor är en långsiktig process som kommer att utvecklas med olika fart globalt, beroende på marknadsmognad, ekonomisk rikedom, lagstiftning samt påtryckningar från regeringar och särintressen", skriver KPMG i rapporten.

När konsumenterna fick ranka vilken drivlina de skulle välja vid bilköp inom de närmaste fem åren väljer 49 procent alternativet laddhybrid, 21 procent förbränningsmotor, 20 procent batterifordon och 9 procent bränslecellsfordon.

Dieselmotorn verkar däremot ha det tufft. 65 procent av konsumenterna menar att det inte längre är ett alternativ att köpa en dieselbil.

Bland befattningshavarna är det dock jämnt skägg. Precis hälften håller med om påståendet "dieseln är död". Det är en liten nedgång från förra året, då 53 procent höll med.

Rapporten innehåller många andra slutsatser på flera olika områden. Bland annat spås att antalet fordon tillverkade i Västeuropa kommer att "minska markant" till 2025 samtidigt som 30–50 procent av de traditionella återförsäljarna kommer att ha försvunnit.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt