Fordon

Första vätgasdrivna passagerarflyget har svenska bränsleceller

Zeroavia/TT Foto: Zeroavia/TT

Den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia har genomfört världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan. Bränslecellerna har levererats av svenska Powercell.

Publicerad

Fördelen med bränsleceller som drivs av vätgas är att vikten blir lägre jämfört med att lagra motsvarande energimängd i batterier. Nackdelen med bägge lösningarna är att räckvidden i flygsammanhang ännu så länge är mycket begränsad.

Den 20 minuter långa premiärturen ägde rum vid företagets testanläggning i Cranfield. Nästa steg i utvecklingen är att före årets slut klara av en cirka 40 mil lång flygning, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här