Fordon

Första vätgasdrivna passagerarflyget har svenska bränsleceller

Zeroavia/TT Foto: Zeroavia/TT

Den brittiska flygplanstillverkaren Zeroavia har genomfört världens första provtur med ett vätgasdrivet passagerarflygplan. Bränslecellerna har levererats av svenska Powercell.

Publicerad

Fördelen med bränsleceller som drivs av vätgas är att vikten blir lägre jämfört med att lagra motsvarande energimängd i batterier. Nackdelen med bägge lösningarna är att räckvidden i flygsammanhang ännu så länge är mycket begränsad.

Den 20 minuter långa premiärturen ägde rum vid företagets testanläggning i Cranfield. Nästa steg i utvecklingen är att före årets slut klara av en cirka 40 mil lång flygning, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Planet var utrustat med svenska Powercells MS-100 bränslecellssystem.

– Vi brukar ibland få frågan: Bränsleceller, funkar det? Nu har vi till och med flugit med dem så det är väl ett rätt bra svar på frågan, säger Mårten Wikforss med ansvar för kommunikation och investerarrelationer på Powercell.

Se tidningen The Telegraphs film: