Fordon
Förbränningsmotorn vägrar dö
Mindre och effektivare förbränningsmotorer. Det står högst på listan över fordonsindustrins investeringar i utveckling de närmaste åren visar en ny undersökning.
Konsult- och revisionsföretaget KPMG har frågat 200 höga chefer på fordonstillverkare och större underleverantörer i 31 länder om vad de tror om framtiden.
Rapporten visar att optimismen kring elbilar dämpats. De närmaste åren kommer en majoritet av fordonstillverkarna istället att satsa mest utvecklingspengar på att förbättra den mer än 100 år gamla förbränningsmotorn.
- Fordonsindustrin räknar med att förbränningsmotorn kommer att finnas med i bilden i många år framöver. Övergången till nya typer av motorer ser ut att gå långsammare än många räknat med. Dessutom finns det ingen entydig enskild alternativ motorteknik som ser ut att bli vinnare. De stora fordonstillverkarna tvingas därför parallellt utveckla flera olika tekniker, något få av dem egentligen har råd med, säger Björn Hallin, branschansvarig för fordonssektorn på KPMG i ett pressmeddelande.
Efter förbättringar avförbränningsmotorn kommer fordonstillverkarena att satsa mest FoU på plug-in hybrider.
Av rapporten framgår också att det inte i första hand är miljökravsom driver utvecklingen. Istället är det att bilköparna vill ha bilar med låg bränsleförbrukning. Att bilen är miljövänlig kommer först på fjärde plats efter säkerhet och komfort.
Rapporten visar också att efterfrågan på stora bilar ökar i tillväxtländer som Kina medan bilköpare i USA, Europa och Japan efterfrågar små, bränslesnåla bilar.
- I USA och Europa kommer bilarna troligtvis att bli mindre medan utvecklingen på tillväxtmarknaderna går i motsatt riktning. På sikt kommer det vara mindre naturligt att stora bilar tillverkas i exempelvis Europa och småbilar i Asien, säger Björn Hallin.