Flygbolagets satsning – ska konvertera alla plan till eldrift

2019-04-03 14:15  

Nordamerikas största sjöplansbolag har bestämt sig för att bli fossilfritt. ”Vi tänjer på gränserna och blir det första kommersiella flygbolaget med eldrift”, säger Greg McDougall, vd för Harbour Air.

Ett litet man ack så viktigt steg mot en fossilfri framtid. Så beskriver Harbour Air sin strategi att konvertera samtliga 30 sjöflygplan till att bli eldrivna – flygplan som i dag gör 30 000 reser om året.

– Vi visade att vi var hållbara när vi blev det första koldioxidneutrala flygbolaget i Nordamerika 2007. Vi är förväntansfulla över att nu leverera kommersiella elektriska flyg till nordvästra Stilla havet då vi omvandlar våra sjöflygplan till e-flygplan, säger vd Greg McDougall i ett uttalande.

Harbour Air har ingått partnerskap med australiensiska Magnix som ska konvertera planen och sätta in en 750 hästars elmotor. I år tänker man börja med modellen Havilland DHC-2 Beaver som har plats för sex passagerare, och drivlinan kompletteras av ett batteripack med en energidensitet på 200 Wh/kg.

Eldrivna sjölflygplanen ska klara 30 minuter

Själva konverteringen ska enligt Magnix inte kosta mer än vad en vanlig motorservice och uppgradering som krävs varje 2 000 flygtimmar gör. De nya e-planen ska ha 30 minuters flygtid, med lika mycket tid i reserv. Det låter kanske inte speciellt imponerande, men är faktiskt tillräckligt för att klara av rutterna mellan Vancouver och de öar utanför som Harbour Air trafikerar. Även flygningar till Seattle ska vara möjligt.

– 2018 var 75 procent av världens flighter på 160 mil eller kortare. Med Magnix nya drivlina parad med reservbatterier så ser vi en otrolig potential för att elektriska flygplan kan transformera korta tur- och returtransporter, säger Roei Ganzarski, vd på Magnix, i uttalandet.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

Även om Harbour Air går ut med nyheten nu så kommer det att ta ett tag innan elflygen blir kommersiell verklighet. Magnix har förhoppningar på att få sin motor och flygplanskonvertering godkänd av amerikanska och kanadensiska myndigheter 2021, vilket innebär att elflygplanen först runt 2022 får börja ta passagerare.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt