Fordon

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

Reglerna om lås på dörrarna till flygplanens förarkabiner kom till efter Elfteseptember-attackerna i USA 2001. <br/>- Men det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen.

Publicerad

Den franska utredningen av omständigheterna kring kraschen med Germanwings plan Airbus A320 visar att andrepiloten var ensam i förarkabinen och att han vägrade att öppna dörren när planets kapten knackade på och ville ta sig tillbaka in i cockpit.

Sedan terrordådet i USA 2001 finns det regler som säger att dörrarna ska vara låsbara, som skydd mot exempelvis terrorister och kapare.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här