Fordon

En ren vinst - på 30 år

För en gammal mc-åkare som Ny Tekniks utsände blir de första meterna på en scooter lätt lite vingliga. Det känns ovant att ha fötterna på fel ställe och det tar någon minut att justera balansen.

Publicerad

Människor med kostym och portfölj eller kjol och högklackat har alltid uppskattat scooterns mera urbana design. En perfekt maskin att åka till jobbet på för den som inte orkar cykla.

Elscootern Vectrix är dessutom nästan lika miljövänlig att köra som en cykel. Den går på el, batteriet som rymmer 3,75 kWh räcker mellan sex och tolv mil beroende på körstil, vilket ger en kostnad på runt 50 öre milen.

Räckvidden är tillräcklig för att bekvämt pendla till jobbet, och laddningen tar några timmar från ett vanligt eluttag.

Även i övrigt är Vectrix en trevlig bekantskap. Den gör det den ska utan att bråka, den har ett bra vridmoment från start och upp till toppfarten 100 km i timmen.

Dessutom finns två extremt användbara finesser: Backväxel och motorbroms. Om man vrider gasrullen bakåt under färd så motorbromsar scootern och elmotorn fungerar som generator. Om man gör samma sak från stillastående så backar ekipaget.

Men den är dyr. Prislappen ligger på 89 000 kronor, och det tar många år att tjäna igen mellanskillnaden till en bensinscooter. Och då har batteriet, en av de dyraste komponenterna på Vectrix, tagit slut och måste bytas.