En av fyra svenskar är negativa till E85

2019-04-30 07:51  
Foto: Ford

Ford ska släppa etanolbilar igen på vår marknad. Men var tredje svensk man och var sjätte kvinna har en negativ inställning till E85. Det visar biltillverkarens undersökning.

Från att ha hyllats som en framtidslösning höjde staten skatten på etanol så pass kraftigt att konsumenternas incitament för att tanka bränslet försvann. Sedan dess har bensinen fått en hög inblandning av alkohol, och nu verkar en renässans vara på gång för E85-fordonen. I början av april meddelade Ford att man kommer återinföra etanolbilen, och tillverkaren blir ensam om att erbjuda alternativet på den svenska marknaden.

Bolaget verkar dock bekymras av den bild som vi svenskar har av E85-bränslet. Ford i Sverige har genomfört en undersökning med 1 027 personer. Av dem uppgav var fjärde att de har en negativ inställning till E85 som bränsle – medan knappt 60 procent ställde sig neutrala. En förklaring kan finnas i att 54,8 procent svarade ja på endera av två påståenden: Att E85 är skadligt för motorn – alternativt att det är dyrare att köra på E85 än på bensin.

Läs mer: ”Slarva inte bort de bränslesystem vi redan utvecklat”

Kostnaden är det största skälet bakom den negativa inställningen, följt av andras vittnesmål eller egna upplevelser kring krånglande E85-motorer. 25 procent av de tillfrågade ansåg att E85 fortfarande är dyrare att tanka än bensin, men i dag ligger etanolpriset i själva verket under tolv kronor litern – detta att jämföra med nära 16,50 kronor för 95-bensin.

– När vi studerar siffrorna från undersökningen framkommer en bild av att många verkar inbilla sig problem eller negativa minnen som kanske inte stämmer med verkligheten. 5,1 procent av alla i undersökningen svarade att de hade en personlig upplevelse av motorproblem på grund av höga sulfahalter i E85 i början på 2000-talet, vilket slaget på hela befolkningen motsvarar över 400 000 människor. Det ska jämföras med de cirka 250 000 E85-bilar som hittills har sålts i Sverige, och kanske tio procent av dem råkade ut för problem. Det tyder på att den negativa inställningen till E85 är väldigt mycket mer emotionellt än rationellt betingad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i ett pressmeddelande.

Inte längre skadligt för motorn

För tio år sedan hade den uppfattning som råder i dag kring prisbilden varit korrekt, lika så att en etanolbil då kunde gå sönder då den tankades med E85. Men nu innehåller bränslet inte längre sulfatnivåer som är skadliga för motorn.

Undersökningen visar att män är mest okunniga i ämnet, enligt Ford. Bland kvinnorna delar 55,4 procent inte alls uppfattningen kring ett högt pris och stora motorproblem. Och bara en av sex kvinnor hade en negativ inställning till E85, mot var tredje man. Ford är måna om att slå hål på vad de ser som myter eftersom tillverkaren anser att etanol utgör en viktig pusselbil för att klara klimatmålen.

– Vid sidan av el och andra förnybara bränslen tror vi och många andra att E85 är transportsektorns bästa chans att nå 2030-målen. Då utgör de här vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig, och det borde såklart vara föremål för offentliga informationskampanjer, om regeringen menar allvar med 2030-målet, säger Erik Lindham. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt