Ford återinför E85-bilar: ”Elbilar är inte hela lösningen”

2019-04-09 12:40  
Foto: Ford

Ford har bestämt sig för att återinföra etanolbilar, som anser att det fortfarande finns potential i drivmedlet.

I förra veckan var det stort fokus på elektrifierat för Ford. Under evenemanget ”Go Electric” visades en radda hybrider upp och det kom även utfästelser om att helelektriska alternativ var på gång. Nu kommer bolaget dock med en lite överraskande nyhet. Som enda bilmärke i Sverige kommer man även att återinföra etanolbilen.

– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

Läs mer: ”Utsläppen från elbilar är jämförbara med konventionella bilar”

Enligt Ford är etanol en plug-n-play-lösning. Därför är den ett bra förnybart alternativ i väntan på elbilarna. Därtill har även reglerna som ryckte undan mattan för etanolen ersatts och under dagens bonus-malussystem hamnar drivmedlet i den skatteneutrala zonen.

– Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad. De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck. Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham.

Läs mer: Ford elektrifierar – lanserar flera hybrider

Först ut med etanol i tanken blir gamla Kuga som har sålts sedan 2012. Modellen har fått en specialversion av Fords 1,5-liters bensinmotor. Utöver Sverige kommer Ford även att sälja etanolbilar i Frankrike – och förhoppningen är att kunna utöka till fler marknader framöver.

– E85 som drivmedel har varit väldigt orättvist behandlat av politiken de senaste åren, och det har gjort att marknaden dalat. Men potentialen i drivmedlet finns fortfarande där och vi hoppas att fler märken ska följa efter oss nu. På så sätt kan vi tillsammans visa för politiken att vi i branschen fortfarande tror på E85, och få till förbättringar som kommer att gynna både klimatet och infrastrukturen, säger Erik Lindham.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt