FORDON
Elskenor i vägarna när trådlös laddning av bussar i trafik ska testas
Det är de så kallade ”metrobussarna”, som de här dubbla ledbussarna från Van Hool, som eventuellt kan göras helelektriska i framtiden genom laddning från marken i Trondheim.
Foto: ATB
Det kan bli elskenor i Trondheims gator. Ett pilotprojekt där ett kollektivföretag ska testa dynamisk, induktiv laddning i vägbanan är under planering.
Dynamisk induktiv
laddning innebär kortfattat att laddningsplattor grävs ned i
vägbanan. Ett fordon, utrustat med en mottagare, kan sedan köra över plattorna
och strömförsörjas medan det är i rörelse, kontaktlöst. Tekniken är inte helt olik trådlös
laddning för mobiltelefoner och annan bärbar elektronik, men effekterna är
betydligt högre.
Med lösningen på plats
kan eldrivna bussar ladda batteriet så länge de befinner sig i en fil med
laddspolar i marken. Med projektet vill man ta reda på om lösningen är
praktiskt genomförbar.