FORDON

Elskenor i vägarna när trådlös laddning av bussar i trafik ska testas

Det är de så kallade ”metrobussarna”, som de här dubbla ledbussarna från Van Hool, som eventuellt kan göras helelektriska i framtiden genom laddning från marken i Trondheim.
Det är de så kallade ”metrobussarna”, som de här dubbla ledbussarna från Van Hool, som eventuellt kan göras helelektriska i framtiden genom laddning från marken i Trondheim.

Det kan bli elskenor i Trondheims gator. Ett pilotprojekt där ett kollektivföretag ska testa dynamisk, induktiv laddning i vägbanan är under planering.

Dynamisk induktiv laddning innebär kortfattat att laddningsplattor grävs ned i vägbanan. Ett fordon, utrustat med en mottagare, kan sedan köra över plattorna och strömförsörjas medan det är i rörelse, kontaktlöst. Tekniken är inte helt olik trådlös laddning för mobiltelefoner och annan bärbar elektronik, men effekterna är betydligt högre.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera