FORDON

Elskenor i vägarna när trådlös laddning av bussar i trafik ska testas

Det är de så kallade ”metrobussarna”, som de här dubbla ledbussarna från Van Hool, som eventuellt kan göras helelektriska i framtiden genom laddning från marken i Trondheim.

Det kan bli elskenor i Trondheims gator. Ett pilotprojekt där ett kollektivföretag ska testa dynamisk, induktiv laddning i vägbanan är under planering.

Dynamisk induktiv laddning innebär kortfattat att laddningsplattor grävs ned i vägbanan. Ett fordon, utrustat med en mottagare, kan sedan köra över plattorna och strömförsörjas medan det är i rörelse, kontaktlöst. Tekniken är inte helt olik trådlös laddning för mobiltelefoner och annan bärbar elektronik, men effekterna är betydligt högre.

Med lösningen på plats kan eldrivna bussar ladda batteriet så länge de befinner sig i en fil med laddspolar i marken. Med projektet vill man ta reda på om lösningen är praktiskt genomförbar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här