Elon Musk: Elflygplan möjligt om fem år

2019-07-03 10:40  
Nasas koncept X-57 Maxwell. Foto: Nasa

Inom fem år har batterierna blivit tillräckligt bra för att möjliggöra riktiga elflygplan. Det menar Elon Musk och pekar ut 400 Wh/kg som en brytgräns.

De senaste åren har utvecklingen av elflygplan tagit stormsteg framåt. Men även om det i dag går att ersätta flygfotogen med batterielektrisk kraft är användningsområdena för elflyget begränsade. Intresset har ändå exploderat, och med det följer många frågor.

När det gäller huruvida batterier kan ersätta jetbränsle verkar det som att en del håller Elon Musks åsikter högt. I stället för att försöka hitta informationen på internet – har vissa vänt sig direkt till Tesla och SpaceX-chefen med sina spörsmål.

Ibland väljer Musk att svara. I ett meningsutbyte på Twitter förtydligade Musk sin synpunkt.

Läs mer: Elflygplanet Alice visas upp – lanseras 2021

Det hela började med att e-sportkändisen Ninja frågade om batterier inte var tillräckligt kraftiga för att fungera i flygplan:

Varvid Musk svarade:

”Jo [batterierna är tillräckligt kraftfulla], men fortfarande lite för begränsade när det kommer till räckvidd. Det kommer att ändras de kommande åren då energidensiteten förbättras.”

Men det slutade inte där. Teslachefen fortsatte med att förklara att även om Jet A (flygfotogen) har högre energidensitet än litiumjonbatterier, så är elmotorer lättare och mer effektiva. 

”För vad det kan vara värt så räknade jag för tio år sedan på att brytpunkten för var litiumjonbatterier slår flygfotogen ligger vid cirka 400 Wh/kg. Dagens batterier ligger strax över 300 Wh/kg, men kommer troligtvis vara över 400 Wh inom fem år.”

Läs mer: Airbus testflyger plan som flaxar med vingarna

Det bör dock nämnas att israeliska Eviation visade upp ett elflyg kallat Alice under flygmässan i Paris. Där utlovades plats för nio passagerare, räckvidd på 100 mil och marschtakt på 450 km/h. Detta ska kommersialiseras redan 2021. 

Även om ett meningsutbyte på Twitter inte är bevis för någonting (och ett stort frågetecken för brytpunkten kring 400 Wh/kg för Jet A/Litiumjonbatterier) blir följdfrågan – har Elon Musk några planer på att utveckla flygande Teslor?

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt