Elflygplanet Alice visas upp – lanseras 2021

2019-06-18 09:31  
Foto: Eviation

Ett elflygplan som ska revolutionera regionalflyget. Israeliska Eviation kommer att visa upp modellen Alice på flygmässan i Paris. Målet är att ha den certifierad och redo till 2021.

Elektrifiering av regionalflygen har under de senaste åren varit en het trend. Nu kommer israeliska startup-bolaget Eviation och vill ta en del av den kakan. Detta med modellen Alice som nu ska visas upp på Paris Air Show. 

Företaget har funnits sedan 2014 och har de senaste två åren visat upp olika former av prototyper.

Planet Alice har plats för nio passagerare och drivs av tre elmotorer. Huvudmotorn sitter i aktern och den ackompanjeras av en på vardera vingen. De senare är monterade längst ut för att propellern ska rotera i turbulensvirvlarna och på så sätt ha högre effektivitet. Totalt ska motorerna ge 780 kW, motsvarande lite över 1 000 hästkrafter. Det innebär att Alice inte behöver mer än 700 meters startsträcka. Det rapporterar Aviation Week.

Läs mer: Sas ska utveckla elflyg tillsammans med Airbus

Drivlinan i elflyget kommer från Siemens och med ombord kommer det att finnas runt 900 kWh batterier från koreanska Kokam. Det är tillräckligt för att ge en effektiv räckvidd på 100 mil, i en marschtakt på 450 km/h. 

En av baksidorna med batterielektriska flygplan är vikten på batterierna. I Alice väger batterierna 3 800 kilo, vilket är mer än hälften av vad flygplanets totalvikt är.

Trots att det är tungt menar tillverkaren att det finns en uppsida. Till skillnad mot förbränningsmotordrivna flygplan som tappar vikt i takt med att bränsle förbrukas – är vikten i Alice konstant. Något som kan översättas till att flygprofilen kan optimeras för just detta.

"Effektiv flygning översätts till lägre driftskostnader. Vårt mål är 200 dollar per flygtimme, vilket är runt 20 procent av kostnaden jämfört med ett motsvarande traditionellt propellerplan", skriver företaget.

Läs mer: Nasas flygplansvinge av fjäll kan ändra form i luften

De konkurrenter Eviation ser är klassiska modeller som Cessna Caravan. I jämförelse är elflyget tyngre och har kortare räckvidd – men högre hastighet. Och även om det bara går att flyga 100 mil på en laddning påpekar bolaget att det är tillräckligt för att täcka ungefär hälften av världens regionalflygsträckor.

Alice ska som ovan nämnts visas upp på Paris Air Show nu i veckan. Om allt går enligt planerna blir det certifierat och kommersialiserat till 2021. Vad det kan tänkas kosta blir en spännande fråga.

Fakta Eviation Alice

Antal passagerare: 9 stycken.

Kabin: Trycksatt.

Marschhöjd: 10 000 meter.

Marschhastighet: 450 km/h.

Räckvidd: 100 mil.

Batteripack: 900 kWh litiumjon.

Längd: 12,2 meter.

Vingspann: 16,12 meter.

MTOW: 6 350 kg.

Motorer: 3x260 kW.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt