Fordon

Ellastbilen spränger MWh-vallen med 5,6 ton tungt batteri

Designwerk har nu lanserat en ellastbil med ett batteri om 1 MWh. Foto: Designwerk

Volvoägda Designwerk lanserar en lastbil med över 1 000 kWh batterikapacitet. Det är nästan dubbelt upp mot Volvos just nu största batteri.

Publicerad

Hur mycket energilagringskapacitet kommer ellastbilar för fjärrtransporter egentligen att behöva? Den frågan aktualiseras i och med att schweiziska Designwerk lanserar en dragbil med maffiga 1 017 kWh. Det fram tills nu största batterialternativet som elektrifieringsfirman har presenterat ligger på 900 kWh. Enligt Designwerk är detta den första lastbilen som går över gränsen en megawattimme.  

Ett fullastat ekipage på 42 ton kan köra i åtminstone 576 kilometer. Beroende på last och vägprofil kan 640 kilometer vara möjligt.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här