Fordon

Elbilarna vinner mark i USA

Arnold Schwarzenegger, guvenör i Kalifornien, såg till att Tesla-fabriken hamnade i Kalifornien.
Tesla Roadster, ett uppmärsammat elektriskt fartvidunder.
Tesla Model S ska bli en exklusiv familjebil med ungefär samma utseende som Jaguar XF (bilden). Enligt Tesla ska full laddning av bilens litiumjobbatteri ge en räckvidd på drygt 300 kilometer.
Alias är en trehjulig elbil som ska klara drygt 160 kilometer på en laddning. Än så länge finns den bara som prototyp.

Tesla ska bygga en eldriven familjebil - en halvkombi med drag från Jaguar XF - i Kalifornien och konkurrenten Zap ska bygga ett trehjuligt elektriskt vidunder i Kentucky.

Publicerad

Medan biljättarna GM och Ford lägger ner fabrik efter fabrik planerar två amerikanska uppstickare för nya bilfabriker i USA.

Men den här gången handlar det inte om att bygga bensinslukande tungviktare, utan miljövänliga elbilar.

Det är Tesla och Zap som planerar varsin ny amerikansk fabrik. Totalt handlar det om investeringar på över två miljarder kronor som enligt förtagen ska kunna ge 2000 nya jobb.

Ny Teslafabrik i Kalifornien
Tesla väljer att bygga sin fabrik i San José i Kalifornien, inte långt från huvudkontoret i San Carlos, rapporterar nyhetsbrevet Cleantech group.

Där ska efterföljaren till den exklusiva sportbilen Roadster, en eldriven halvkombi kallad Model S, byggas.

Tesla tillverkar i dag batteripaketet till Roadster i Kalifornien, men monterar bilen i Storbritannien.

Uppföljaren till den sportbilen blir en familjebil med litumjonbatteri i samma klass som BMW:s 5-serie. Den ska kosta ungefär hälften av Roadstern, som i dag säljs för runt en miljon kronor i Europa.

Första bilen rullar ut om två år
Fabriken blir en investering på drygt 1,5 miljarder kronor och börjar byggas i mitten av nästa år.

De första exemplaren av den nya bilmodellen beräknas vara färdiga för leverans i slutet av 2010.

Tesla räknar med att produktionen hamnar runt 15 000-30 000 bilar om året och att företaget behöver anställa 400 ingenjörer och bilmontörer i ett första skede.

Inklusive underleverantörer och ytterligare anställningar kan det totala antalet nya jobb till slut hamna runt 1000, enligt Cleantech Group.

Schwarzenegger drog i trådarna
Många hade förväntat sig att Tesla skulle välja att lägga produktionen i Mexiko, inte minst sedan den mexikanska staten lovat företaget ett etableringsstöd på över 30 miljoner kronor.

Men guvernören Arnold Schwarzenegger - som själv beställt en Tesla Roadster - engagerade sig personligen i kampen att få behålla elbilstillverkaren i delstaten.

Kalifornien vann dragkampen mot grannlandet och flera andra delstater genom att erbjuda billig markhyra, befria Tesla från moms på all inköpt produktionsutrustning och ge ekonomiskt stöd till utbildningen av nya anställda.

Trehjulig elbil från Zap
Samtidigt meddelar nyhetsbrevet Venturebeat att Zap, som utvecklar eldrivna bilar, motorcyklar och scootrar, också planerar att bygga en ny bilfabrik i USA. Fabriken ska ligga i Kentucky och producera Zaps nya trehjuling Alias.

Enligt företaget handlar det om en investering på drygt 670 miljoner kronor som ska ge sysselsättning åt 1000 anställda.

Venturebeat varnar dock för att Zap tidigare lovat mer än vad företaget kunnat hålla. Alias finns fortfarande bara som prototyp.

Priset på en Zap Alias är beräknat till 32 500 dollar, eller nästan 215 000 kronor. Det är oklart vilket slags batteri Zap tänker använda till den motorcykelklassade trehjulingen.