Fordon

Dyrare elbilsbatterier att vänta efter uranfynd i koboltgruva

Katanga Mining har stoppat försäljningen av kobolt från en av sina gruvor i Kongo-Kinshasa. Spår av uran har hittats. Foto: IBL och TT

Högre priser på den för elbilsbatterier viktiga metallen kobolt är att vänta. Försäljningen från en av de största gruvorna har stoppats efter att spår av uran har hittats.

Publicerad

Katanga Mining har stoppat försäljningen av kobolt från en av sina gruvor i Kongo-Kinshasa. Anledningen är att spår av det radioaktiva materialet uran har hittats, skriver Financial Times.

Urannivåerna ska enligt Katanga Mining inte utgöra en fara vare sig för hälsan eller säkerheten men överskrider gränsvärdet för att få fraktas ut ur landet och vidare till hamnar.

Batteritillverkare jobbar på att minska andelen kobolt i litiumjonbatterier men metallen behövs fortfarande för att ge stabilitet till cellerna.

Katanga Mininig håller på att bygga en jonbytare, det vill säga en anläggning som kan avlägsna uranet från kobolten. Den beräknas stå klar under andra kvartalet nästa år. Under tiden kommer produktionen av kobolt att fortsätta men kobolten läggas på hög.

Kan bli världens största koboltkälla

Gruvan i Katanga återstartades så sent som i fjol. Den förutspås bli världens största koboltkälla nästa år, med 34 000 tons produktion. Under detta års tredje kvartal producerades 6 500 ton kobolt i gruvan, motsvarande ungefär en fjärdedel av den globala tillgången.

Katanga Mining ägs av schweiziska Glencore som är världens största producent av kobolt.

Priset på metallen har sjunkit från 874 kronor per kilo i april till 640 kronor i förra veckan, enligt Metal Bulletin.

Försäljningsstoppet kommer precis i samband med att koboltproducenter som Glencore förhandlar kontrakt med köpare i Kina. Stoppet kan få "signifikant" påverkan på priset och innebära oro för de biltillverkare som ännu inte har säkrat sina tillgångar, enligt Caspar Rawles, analytiker på konsultfirman Benchmark Minerals Intelligence till Financial Times.