Fordon
Dragkamp om Saabs teknik
Nya Saab 9-5, som presenteras inom kort. Foto: Saab
Skilsmässan mellan Saab och GM är långt ifrån klar. Bolagen har hundratals gemensamma projekt. Nu pågår en dragkamp för att säkra teknik och kompetens.
I veckan meddelade advokat Guy Lofalk, som arbetat med rekonstruktionen av Saab Automobile, att den fasen är avslutad.
Men bodelningen mellan GM och Saab ännu inte klar. Båda bolagen vill säkra teknik och kompetens för framtiden – samtidigt har de ett behov av att hjälpa varandra genom de dåliga tiderna.
För tillfället pågår ett tidsödande och komplicerat arbete att dela upp ansvar och kostnader för de hundratals utvecklingsprojekt som är sammanflätade mellan GM, Opel och Saab.
Det rör sig om projekt som löper i flera år och som omfattar utveckling av till exempel nya chassin, elsystem, transmission, motorer och karosser.
- Det går inte att plötsligt avsluta de här projekten, det krävs mjuka övergångar, där alla måste hjälpas åt för att slutföra arbetet, säger en källa inom Saab.
Problemet är bara att biltillverkarna inte längre finns inom samma familj. Bolagen är numera juridiskt separerade och måste därför skriva detaljerade avtal om stora som små projekt.
- Det blir som att jobba mot underleverantörer, säger en person med insikt i processen.
Det viktiga för Saab just nu är att kunna behålla nyckelpersoner och kompetens. Företagsledningen arbetar febrilt med att hitta utvägar, tillsammans med GM och Opel, men enligt uppgifter till Ny Teknik söker Saab också efter samarbeten med andra bolag, utanför GM och den nya ägaren Koenigsegg Group.
- Efter skilsmässan kommer vi att vara fria att utveckla produkter med andra företag, vare sig de tillverkar skogsmaskiner eller bilar. Det är en linje vi arbetar efter just nu, säger en av Ny Tekniks källor.