Detta är årets coolaste fordonsteknik

2018-12-30 06:00  

En blandning av högt och lågt – och mycket framtid. 2018 har bjudit på en hel del riktigt häftiga fordonstekniska nyheter. Här har vi samlat några av pärlorna.

Kanske inte livsavgörande, men väl intressanta – och i vissa fall ett viktigt steg på vägen. Teknikutvecklingen inom fordonsbranschen går enormt snabbt och det som var de senaste finesserna för bara ett par år sedan, är nu gammal skåpmat.

Men i år har vi fått se några riktigt läckra tekniknyheter som mycket väl kan komma att förändra branschen de kommande åren. Vissa saker har precis introducerats, medan andra har ett par år kvar i utveckling. Kolla in listan med årets coolaste fordonsteknik här nedan.

1. Raketmotorcykeln från Bosch

Att köra omkull på motorcykel kan snart vara ett historiskt problem. I varje fall om Bosch lyckas få till sitt ”raketsystem”. Detta består av ett sensorsystem som känner av om däcken sladdar i sidled. Överstigs ett tröskelvärde drar en gasbooster igång.

Rekylkraften ska se till att däcket återfår greppet och motorcykeln kan balanseras upp. Tekniken är fortfarande på forskningsstadiet – men i tester har den visat att den fungerar.

Läs mer: Raketteknik ska höja säkerheten på motorcyklar

2. Mercedes motlutande bil

Att luta inåt i kurvorna är ett sätt att motverka centrifugalkraften. Se bara på motorcyklar som försöker hålla hastigheten uppe. X2000 som introducerades 1990 har använt sig av korglutning för att göra resan bekvämare – och nu kommer tekniken till bilindustrin. Först ut är Mercedes som i sin GLE introducerar ”motlut” i svängarna. Detta tack vare ett nytt system där stötdämparna i varje hjul kan justeras individuellt.

Lutningen ökar komforten samt motverkar problemet med att svaja, som högbyggda suvar ofta lider av. Systemet har dock fler äss i rockärmen. Skulle man köra fast i snö, sand eller gyttja med bilen så kan det gunga loss ekipaget.

Läs mer: Mercedes: Vi lanserar första laddhybriden med 10 mils räckvidd

3. Digitala sidobackspeglar av Audi

När Audi för ett par år sedan visade upp sitt elbilskoncept med kameror och skärmar istället för traditionella sidobackspeglar avfärdade de flesta det här som ”koncept-gimmick”. Men icke. Tekniken kom med till produktionsbilen, dock blev man snopet nog slagna av Toyota som ett par veckor innan rullade ut en Lexus-modell med samma teknik.

Läs mer: Här är Audis trumfkort i kampen mot Tesla

4. ”Inkorporerad teknik”

Skärmar och knappar som bara syns när de behövs har visats i koncept flertalet gånger – och troligtvis kommer de snart göra entré i produktion. Men en som faktiskt tagit de första stegen är Honda. Att para telefonen med bilen är i och för sig inte något jätteavanserat, men Honda har tagit ett kliv längre i användarvänlighet än andra.

I deras nya Accord har de lagt till finessen att du bara behöver lägga mobilen mot instrumentbrädan så kopplas mobil och bil ihop över bluetooth. Inget behov av att gå in i menyer eller skriva lösenord.

Dessvärre är det här inte något som finns i alla Hondor – och det fungerar bara med Android-telefoner.

5. Styra bilen med hjärnan

Nissan visade i början av året upp tekniken ”B2V” eller ”brain to vehicle”. Denna läste av förarens hjärnvågor och på så sätt visste bilen vad nästa handling var 0,5 till 1 sekund innan förarens händer/fötter agerade.

Detta förkortar reaktionstider vilket i olyckshändelser kan innebära att man minskar eller helt undviker skador. Det hela låter onekligen coolt, men räkna inte med att det här är något som kommer i nästa Qashqai eller Leaf.

Läs mer: Nissans teknik kan styra bilen med tankarna

6. Karossen blir batteri

Det mesta pekar mot att elbilar är framtiden, men ett problem är batterierna. Dels är de tunga, tar upp mycket plats och kräver kostsamma metaller. Chalmers och KTH har dock en eventuell lösning på problemet – att man lagrar energi direkt i karossen. Forskarna säger att man kan kapa en hel del vikt i bilar, och i flygplan blir vinsterna än större.

Läs mer: Så kan kolfiberkarossen fungera som ett batteri

7. Continental trollar bort A-stolpen

Förr i tiden var takstolpar tunna som tandpetare, men med dagens krav på säkerhet har de vuxit rejält. Så pass att de i vissa fall skymmer en hel del av sikten för förare. I år visade Continental ett system där de med skärmar trollar bort A-stolpen (stolpen längst fram vid vindrutan).

Skärmen visar det som en exteriörkamera fångar, och det hela matchas i realtid.

Läs mer: Continental kan göra bilens A-stolpar ”genomskinliga”

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt