Premium

Så kan kolfiberkarossen fungera som ett batteri

Forskare vid Chalmers och KTH har tagit fram en multifunktionell kolfiber som kan lagra energi som batterielektroder. Airbus är ett av företagen som är intresserade.

Publicerad

Chalmers leder studien som öppnar nya möjligheter för så kallade strukturella batterier. Tillsammans med KTH har man visat att det går att lagra energi direkt i kolfiber, som batterielektroder. Det innebär att ett lastbärande element i ett en bilkaross också skulle kunna fungera som batteri.

Då tekniken öppnar upp för rejäla viktminskningar är den högintressant för flygindustrin, och Chalmers har ett samarbete med Airbus.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här