Deras överljudsflygplan kan halvera flygtiden till USA

2021-06-04 07:48  
Flygbolaget United köper in överljudsplan från Boom Supersonic. Arkivbild. Foto: Boom Supersonic

Det fransk-brittiska överljudsflygplanet Concorde togs ur bruk 2003. Snart kan det bli möjligt att återigen resa snabbare än ljudet – med amerikanska passagerarflygplanet Overture.

Det är det amerikanska flygbolaget United som nu meddelat att det lagt en order på 15 flygplan av modellen Overture från Denverbaserade tillverkaren Boom Supersonic, med en option på ytterligare 35 flyg, skriver Reuters.

Overture är ett överljudsplan som kan korta flygtiden mellan exempelvis London och New York med hälften, till omkring 3,5 timme. En resa mellan San Francisco och Tokyo beräknas ta sex timmar i stället för dagens tio timmar – när det sker i överljudsfart på drygt 18 kilometers höjd.

De första flygen ska kunna lyfta 2029. Köpet är villkorat med att flygplanen uppfyller de säkerhetskrav som United satt upp. Antalet platser är dock begränsat, mellan 65 och 88 säten, då det enbart kommer att finnas biljetter i vad som motsvarar business class.

Läs mer: Sex vingar sägs ge radikalt minskad bränsleförbrukning

Satsningen går stick i stäv med utvecklingen inom flygindustrin under de senaste åren där allt fler flygbolag har valt att fokusera på kostnadsbesparingar, särskilt efter coronapandemin som inneburit ett hårt slag mot branschen. Modellen har dock en miljöaspekt då flygplanen är tänkta att enbart använda förnybart bränsle och reducera koldioxidutsläppen till noll.

Passagerarflygplanet Concorde sattes in i reguljärtrafik under 70-talet. Kostnaderna blev dock höga och när ett Concordeplan från Air France kraschade i juli 2000 med 113 dödsfall, stoppades all trafik. Den sista kommersiella flygningen skedde i oktober 2003.

Tobias Österberg/TT

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt