Fordon
Deras extrema elmotor för fordon kan leverera 1 MW
Glöm fläskiga V8:or eller vrålande W16. Australiensiska Hyperpower lanserar nu en elmotor om 1 MW, och påstår att det är världens första för extremanvändning.
En så kallad hypermakt är något som är överlägsen hela sin samtid på alla områden. Och det är just från detta som australiensiska Hyperpower har hämtat sitt namn. Tillverkaren menar att deras QFM-360-X är en maskin som kommer att kunna dominera sin omgivning.
Elmaskinen har trots kompakta mått om 43 cm i diameter en rejäl maxeffekt. En hel MW, motsvarande 1 360 hästkrafter har den utvecklats för att klara av. Men inte nog med det. Den är skalbar och enligt företaget ska upp till tio stycken kunna monteras på en axel.
Det sistnämnda är resultatet av att motorn har utvecklats för att vara framtidssäker, med användningsområden utanför bilbranschen som spårvagnar eller möjligtvis även en Hyperloop.
– Den här motorn är kulmen av min karriär och en viktig milstolpe för vårt team när X-serieprototypen nu går i produktion, säger Michael Fragomeni i ett uttalande.
För att visa omvärlden vad maskinen mäktar med har Hyperpower byggt en el-dragracer med fyra av dessa ombord. Specifikationerna som bilen har är osannolika. Maxeffekten i den här applikationen är runt 5 000 hästkrafter vilket motsvarar 3,6 megawatt, accelerationen 0-200 km/h klaras av på 0,8 sekunder.
Efter 2,9 sekunder ska bilen färdas i 400 km/h och 3,7 sekunder efter start så ska den vara uppe i 530 km/h.
Under den här färden kommer den stackars föraren behöva utstå maximala 7,3G vid full acceleration och 6,2G i inbromsningen.
Men det slutar inte där. Målet är att slå en hel drös med världsrekord, däribland hastighetsrekordet för elbilar. Det innebär att minst 518 km/h måste uppnås.
Det återstår att se huruvida Hyperpowers teknik blir den framgång som grundaren Michael Fragomeni hoppas på. Exakt när det kan bli tal om att försöka slå världsrekord är inte heller något som avslöjats i dagsläget.