När modellen Jesko presenterades var det en extrem bil anpassad för bankörning. Bland annat har Koenigsegg utlovat att modellen kan slå Bugatti Chirons uppnådda topphastighet på strax över 490 km/h.
Men enligt bolaget är Jesko tänkt att sätta punkt för deras fortsatta deltagande i kapplöpningen med andra superbilar.
Nu avslöjar Koenigsegg att de släpper en ”gatuversion” av modellen under namnet Jesko Absolut. Syskonets stora bakvinge är nu ersatt av två små, bakåtriktade fenor inspirerade av stridsflygplanet F-15, som sägs ge ett bättre vindflöde över bakdelen. Det innebär samtidigt att Absolut genererar ett lägre marktryck, bara 150 kg i mot 1 400 kg i originalversionen.
I och med detta har man kunnat montera en mjukare fjädring än på originalversionen. Det antyds att ändringen gör Absolut mer lätthanterlig och rolig på banan samtidigt som bilen blir mer behaglig på allmän väg.
Kan slå nya hastighetsrekord
Absolut är fortfarande ett prestandamonster. Även med full last, två personer samt deras bagage presterar bilen det gyllene förhållandet 1 hästkraft per kilo. På E85 ger Koenigseggs V8 med dubbelturbo 1 600 hästkrafter.
Motorn är kopplad till bolagets egenutvecklade, 9-växlade Light Speed Transmission, som låter föraren hoppa över växlar i princip utan någon fördröjning. Till detta kommer tekniken Ultimate Power on Demand som förutser den mest lämpliga växeln för en maximal acceleration.
Samtidigt som bilen körmässigt är det mer fogliga syskonet har Absolut övertaget när det kommer till luftmotstånd. Tillverkaren uppger att man har lagt över 3 000 timmar på att granska varje centimeter för att vässa siffrorna. Exempelvis har luftintag slopats, och det helt omarbetade bakpartiet har blivit 85 millimeter längre. Med den uppnådda luftmotståndskoefficienten 0,278 förutspår Christian von Koenigsegg att Absolut kan slå nya hastighetsrekord.
En krympt framfjädring tillsammans med en omarbetad huv har gett ett större bagageutrymme, vilket innebär att taket nu kan stuvas där – som på tidigare Koenigsegg-modeller.
Priset är inte officiellt. Bilen ska börja tillverkas i Ängelholm 2022.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.