Fordon

De utvecklar framtidens flyg med flytande väte

Foto: University of Illinois
Foto: University of Illinois

Nasa investerar i utsläppsfria passagerarflygplan. Nu samarbetar åtta institutioner för att ta fram en eldrivlina där superkylt flytande väte ska driva bränsleceller.

Publicerad Senast uppdaterad

Flygresorna i USA förväntas öka med 90 procent de närmaste 20 åren. För att möta de ökade utsläpp som detta skulle innebära med konventionella jetmotorer vill Nasa skynda på flygets övergång från fossila bränslen till eldrift. För uppgiften har myndigheten engagerat en rad amerikanska lärosäten.  

Under tre år kommer Nasa pumpa in sex miljoner dollar i CHEETA – the Center for Cryogenic High-Efficiency Electrical Technologies for Aircraft. Åtta vetenskapliga institutioner ingår i projektet, som leds av forskare vid University of Illinois.

Batteridrivna flygplan är redan ett faktum, även om det ännu rör sig om mindre modeller. Men forskarnas utgångspunk är att superkylda bränslen kommer erbjuda ett vikt/energiförhållande som ger passagerarflygplan en mycket större effektivitet än med ren batteridrift. Att leverera detta i en flygplattform är dock inte helt enkelt.

– I grund och botten är programmet inriktat på att utveckla en helt elektrisk flygplattform som använder flytande väte vid mycket låga temperaturer som metod för energilagring. Vätets kemiska energi omvandlas till elektrisk energi genom en rad bränsleceller, som driver den högeffektiva eldrivlinan. Vätesystemets krav på låga temperaturer öppnar också för användningen av supraledare – eller förlustfri energiöverföring – och kraftfulla motorsystem, säger Philip Ansell vid Department of Aerospace Engineering på Grainger College of Engineerings i ett uttalande.

I projektet ingår the Air Force Research Laboratory, Boeing Research and Technology, the University of Arkansas, the University of Dayton Research Institute, General Electric Global Research, Ohio State University, Massachusetts Institute of Technology samt Rensselaer Polytechnic Institute.