Fordon

De ska bygga Hyundais 65 miniflygplatser för drönartaxi

Den modulära hubben alstrar sin egen el från bränsleceller och vätgas, vilket innebär att den enkelt kan flyttas. Foto: Urban-Air Port
Foto: Urban-Air Port

Bristen på infrastruktur hämmar utvecklingen kring taxidrönare. Men nu har Hyundai beställt 65 miniflygplatser av brittiska Urban-Air Port, som ska placeras ut runt om i världen.

Publicerad

För att fånga upp det förväntade marknadssegmentet kring resor med drönare i världens storstäder har Hyundai Motor Group skapat Urban Air Division. Koncept verkar inte längre ligga så långt bort tidsmässigt.

EU:s byrå för luftfartssäkerhet, EASA, tror att det bara dröjer några år tills de första taxidrönarna flyger i kommersiell trafik, och Hyundai har givetvis en egen drönare, med plats för fyra och en toppfart på 290 km/h. Den finns med på listan över de farkoster som förväntas överleva i segmentet, enligt SMG:s rapport Advanced Air Mobility Reality Index.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här