Batteri med nickelfolie möjliggör flygande taxifarkoster

2021-06-20 08:00  

Elbilar som kör taxi i all ära – men de väger mycket. Forskare i USA har nu tagit fram ett batteri som passar bra för flygande taxifarkoster. Lösningen använder nickelfolie och uppvärmning.

Chao-Yang Wang, chef för Electrochemical Engine Center vid Pennsylvania State University, har tillsammans med sina kollegor utvecklat en prototyp för ett litiumjonbatteri som ska kunna hjälpa taxifarkoster att flyga åtta mil med 3-4 passagerare.

Batteriet laddar på 5-10 minuter och klarar av 2 000 laddningscykler. Energidensiteten är 271 Wh/kg, vilket är högre än dagens litiumjonbatterier som i bästa fall når upp till 250 Wh/kg.

Läs mer: Forskarnas nya batteri laddar fullt på 10 minuter

"Den första generationen batterier för kommersiellt livskraftiga flygbilar är nu tillgänglig", säger Wang till IEEE Spectrum.

Minskar risken för litiumspikar

Lösningen är att använda tunn nickelfolie och snabbt värma upp batterierna till 60 grader Celcius. Varma batterier går snabbare att ladda och minskar risken för så kallade litiumspikar som kan kortsluta batteriet.

Läs mer: Kan nya batteritekniken verkligen ladda en Iphone på 10 sekunder?

Uppvärmningen underlättar även snabb urladdning av batteriernas kvarvarande el, vilket gör att det går snabbare att ladda upp dem igen. Den inbäddade nickelfolien adderar mindre än 1,5 procents vikt till konstruktionen och är väldigt billig.

"Vår självuppvärmningsteknik har en uppvärmningshastighet på 1-5 grader Celsius per sekund och förbrukar endast 0,8 procent av batteriets energi för varje temperaturökning om 10 grader Celsius”, säger Chao-Yang Wang.

Siktar nu mot ännu högre energitäthet

Det har tagit ungefär tio år att utveckla konceptet med att värma upp batterierna, och för närvarande arbetar forskarna med att tillämpa insikterna på batterikemikalier med ännu högre energitäthet. Något som bland annat krävs av kommersiellt elflyg.

Läs mer: Så mycket bättre batterier krävs för att elflyget ska lyfta

Flygande taxifarkoster går i det här fallet under namnet evtol, Electric vertical takeoff and landing aircraft. För närvarande pågår det i världen ett hundratal projekt med sådana flygande farkoster, enligt en rapport från 2020, som togs fram av det tyska managementföretaget Roland Berger.

Läs mer: EU-myndighet: Europa får sina första flygande taxi-farkoster 2024

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt