Fordon
Därför läggs Effpower ned
Anders Brännström
Styrelsen för batteriföretaget Effpower beslöt i går att likvidera bolaget. Här förklarar bolagets ordförande Anders Brännström varför.
Göteborgsföretaget Effpower, som utvecklat batterier för hybridfordon, har haft stora problem under en längre tid.
Totalt har ungefär 300 miljoner kronor satsats i bolaget. Och de 80 miljoner kronor som Effpower fick två år sedan räckte inte för att få igång en produktion.
På gårdagens bolagsstämma beslöt styrelsen att likvidera bolaget.
-Bolaget kommer att avvecklas. Vi lägger ned det och söker köpare för olika delar, säger Anders Brännström, styrelseordförande i Effpower.
Vad gick fel?
-Hela elektrifieringen går långsamt. Det säljs färre elbilar och hybridbilar än man tidigare trott. Samtidigt utvecklas alternativ batteriteknik. Konkurrensen ökar och det sker enorma investeringar i batteriutveckling.
För två år sedan planerade ni att sätta igång serieproduktion. Vad hände?
-Att producera keramen med tillräckligt bra egenskaper visade sig svårt. Utrustningen som vi beställt, klarade inte det.
-Det saknas alltså en verifierad processteknik för keramplattorna. Det fungerar bra i labb. Men det måste ju också fungera i den industriella produktionen.
Hur mycket mer pengar skulle krävas för att lyckas med det?
-Vi hade behövt 25 miljoner kronor till för att kunna fortsätta. Men ägarna ville inte gå in med mer.
Vad är nackdelen med den här batteritekniken?
-Det här är inget energibatteri, utan ett effektbatteri. Det går inte att köra 60 mil på en laddning. Det här är en ren hybridlösning och fördelen är en låg kostnad. Men nackdelen är att den adderar en hel del vikt i jämförelse med litiumjonbatterier.
-Litiumbatterierna å andra sidan är dyra. Så Effpower hade därför börjat titta på olika kombinationer av batterier.
Vilka delar av bolaget hoppas ni kunna sälja?
-Bland annat batterilabbet, som har avancerad utrustning, där en handfull personer arbetar.
Vilka köpare skulle kunna vara intresserade?
-Ja, det måste ju vara ett bolag i batteribranschen.
När hoppas ni vara klar med en försäljning?
-Till sommaren. Den gamla företagsledningen hjälper till med de kontakterna.
Det finns de som hävdar att Effpowers problem beror på att Volvo har en annan lösning för energilagringen i och med förvärvet av Nissan Diesel. Stämmer det?
-Effpower har ju inga batterier ännu. Annars skulle nog Volvo vara intresserat. Men Volvo kan ju inte vänta på att Effpowers batterier ska bli klara.
Om bolaget skulle få de 25 miljonerna, när skulle serieproduktion kunna starta?
-Det skulle nog ta ett år.
Effpower har i dag 17 anställda, som nu blir utan jobb. Som mest hade bolaget 30 anställda samt ungefär lika många konsulter.