Danmark har fått världens största helelektriska färja

2019-08-23 11:30  
Elfärjan Ellen. Foto: Electrek

Elfärjan Ellen kan ta 30 fordon och 200 passagerare. Båten väger 650 ton och har det mest kraftfulla batteripacket hittills i en elfärja – på 4,3 MWh

Med sina fasta rutter och förutsägbara förbrukning är färjor mycket goda kandidater för batteridrift – och incitamenten är inte bara miljömässiga.

Redan 2014 levererade den norska konstruktören Fjellstrand världens första helelektriska färja, Ampere. Enligt ägaren Norled har Ampere sedan dess sänkt rederiets driftskostnader på sträckan med 80 procent, och dessutom kapat utsläppen med 95 procent.

Nu har den största helelektriska färjan hittills genomfört sin jungfrutur i Danmark. Ellen går mellan färjeläget Fynshav på ön Als och orten Søby på ön Ærø. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Batteripacket på 4,3 MWh tillverkas av Leclanché, och enligt tysk-schweiziska bolaget innebär kapaciteten att Ellen är världens mest kraftfulla helelektriska färja.

Ersätter fossilt bränsle till ren energi

Färjan har kapacitet att ta 30 fordon och 200 passagerare. Leclanché hävdar att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2 000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid.

– Det här projektet demonstrerar att vi nu kan ersätta drivning med fossilt bränsle med ren energi, säger Leclanchés vd Anil Srivastava till CNBC.

Två vätskekylda elmotorer från danska Danfoss Editron på 750 kW styck ger färjan en maxhastighet på 15,5 knop. Leclanchés litiumjonbatterier har en kemi med grafit samt nickel, mangan och kobolt kallad G-NMC. Batteripacket kan laddas med 3,9 megawatt likström och förväntas ha en livslängd på tio år.

Läs mer: Efter succén med Ampere – nu satsar Norge på 80 nya elfärjor

Färjans räckvidd är 22 sjömil, vilket motsvarar cirka 40 kilometer på en laddning. Avståndet sjövägen mellan Fynshav och Søby är 20 kilometer, nära 11 sjömil. Det innebär att elfärjan Ellen ska klara två vändor på en laddning.

Brand är det största hotet till sjöss, och säkerhets ska vara hög. Keramiskt belagda separatorer isolerar batteripolerna, och förhindrar beläggningar på katoden och anoden som kan orsaka kortslutning. Vid överhettning hindrar det keramiska lagret också separatorerna från att smälta.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt