Fordon

Då är vätgasbilen billigast att köra

Foto: Grafik: Jonas Askergren
Foto: Grafik: Jonas Askergren
Anders Grauers. Foto: Chalmers
Anders Grauers. Foto: Chalmers

Vätgas, biodiesel eller el? Ingen enskild drivlina tycks utgöra transporternas Alexanderhugg. Men under vilka förutsättningar är de olika drivlinorna billigast att köra? Det har svenska forskare tagit reda på.

Anders Grauers, docent i elektroteknik vid Chalmers tekniska högskola, menar att det finns ett "spritt feltänk" i och med tron på att det ska gå att finna en enda drivlina som löser utmaningarna med ett energieffektivt och klimatvänligt transportsystem.

– Förutsättningarna är så radikalt olika för olika fordon. Det finns en stark anledning att tro att man kommer att komma till olika slutsatser, säger han.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här