Fordon
Costa Concordia på spåret
Intercity 660 ur spår sedan 17 januari. Foto: Corbis/All overpress
Intercity 660 ligger sedan en månad urspårat på rälsen mellan Italien och Frankrike. Ett järnvägens Costa Concordia.
Ett haveri utan dödsoffer, men som får mycket utrymme i de italienska tidningsspalterna är haveriet med intercitytåget 660, som sedan en månad tillbaka ligger på enkelspåret mellan Andora och Cervo på Italiens västkust, och blockerar järnvägsförbindelsen.
Den 17 januari hade häftiga regn undergrävt bärigheten i banvallen på denna sträcka, som löper på en smal hylla mellan klippor och en brant ner mot Medelhavet.
När Intercitytåg 660 kom rullande gav rälsen med sig och loket spårade ur. Vagnarna höll sig dock kvar på spåret. Det hade kunnat sluta med att hela tåget rutschat ner i havet.
Men bärgningen av tåget har blivit en visa i italiensk press. Rälsbädden är för svag för att köra fram en rälsgående kran.
Olika tidningar har framför förslag allt mellan helikopterlyft till att stycka upp loket i smådelar. Historien kallas i pressen för Costa Concordia på räls.
Nu lutar det ändå åt att en pontonkran förtöjer strax nedanför loket och lyfter upp det från sjösidan.