Bussgaraget blir världens största V2G-anläggning

2020-08-17 15:25  
Batterielektriska bussar i London ska forma världens största V2G-anläggning. Foto: BYD

I London ska hundra av stadens dubbeldäckare forma världens största vehicle to grid-anläggning. Det enda bussgaraget kommer att leverera mer än 1 megawatt till nätet.

V2G står för "vehicle to grid" och handlar om att elfordon används för att stabilisera elnätet genom att de vid behov kan skicka tillbaka en del av den energi som finns i batteriet. Enligt en studie från 2014 i New Journal of Physics skulle elbilar även klara av att stabilisera en påtaglig störning i ett större nät, samtidigt som insatsen bara tar sekunder eller minuter i anspråk av fordonen.

1 MW till nätet

Nu ska London dra igång ett statligt finansierat test av vad som blir världens största V2G-anläggning. Det rapporterar Green Car Reports. Utgångspunkten är ett bussgarage för 100 av stadens dubbeldäckare som samtliga har batteridrift, och tillsammans förväntas de kunna leverera mer än 1 megawatt ut på elnätet. Målsättningen är att utvärdera den kommersiella potentialen samt de sociala fördelarna inom energisystemen och de kollektiva transportmedlen. 

Med Londons flotta på totalt 9 000 fordon har V2G-projektet potential för att växa. Om samtliga kopplades upp på samma sätt så skulle flottan kunna försörja 150 000 hem med el. Bland deltagarna i projektet finns busstillverkaren BYD, Leeds University, UK Power Networks, Transport for London samt bussbolaget Go-Ahead London.

Ökat fokus på V2G

I takt med att elbilarna ökar i antal så verkar allt fler bli varse om den potential fordonen sitter på i form av energiresurser. Exempelvis har Nissan byggt en laddstation som även fungerar åt det andra hållet, där bilägaren ska kunna betala för sin parkering med energin som finns i det egna batteriet. 

John Edgren

Mer om: V2G

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt