Nissan bygger världens första station för urladdning

2020-08-12 10:15  

I stället för att fylla på elbilens batterier ska laddplatsen dränera dem. Det låter kanske helknasigt – men är precis vad Nissan har byggt i Japan. För med elen kan förare betala för sin parkering.

Den 1 augusti öppnade Nissan sin nya iögonfallande teknikpaviljong i Yokohama. Hela byggnaden drivs av förnybar el och kaféet i huset får hela energibehovet täckt av solceller och… elbilar.

Det senare är en spännande lösning. Utanför paviljongen har biltillverkaren installerat ett helt nytt system för urladdning.

Nissan – som var tidigt ute i elbilssvängen (Leaf introducerades 2010) – har sedan en tid tillbaka avtal med olika kommuner i Japan om att deras elbilar ska kunna bistå med nödkraft i krissituationer, och man har även program för att använda begagnade batterier i andra typer av applikationer.

Läs mer: Glöm Tesla – här är elbilen med längst räckvidd

Det här gör att man har på plats olika lösningar för urladdning. Såsom att låta en byggnad dra energi från elbilen.

I fallet med paviljongen har Nissan nu introducerat ett system där besökare kan betala sin parkering genom att ladda ur energi. Och genom detta hoppas tillverkaren att folk ska få en bättre uppfattning om elbilen och energins breda användningsområde.

Senaste tekniken

I själva paviljongen visas Nissans senaste innovationer: teknik för självkörande bilar och teknik som använder så kallad förstärkt verklighet för att assistera förare. Besökare kan även få följa med på en virtuell färd i en Formula E-racingbil eller en fysisk testkörning i märkets kommande elbil Ariya.

– Paviljongen är ett ställe där kunder kan se, känna och inspireras av verklighetsnära visioner för mobilitet och samhälle. I takt med att världen skiftar över till elektrisk mobilitet så kommer elbilen att integreras i samhället på ett sätt som går bortom enbart transport, säger Nissan-chefen Makoto Uchida i ett uttalande.

Läs mer: Jaguar börjar tillverka gamla E-Type-motorn

Teknik där elbilar används som energilagring är något som många tillverkare tittar på, men hittills har användningsområdena varit begränsade. Nissan och Japan ligger långt fram, medan vi i Europa med CCS-standarden inte är där än. 

System för så kallad vehicle to grid, innebär att bilar får ett bredare användningsområde och den lösning Nissan har vid sin paviljong är ett exempel där elbilen uppvisar en ny förmåga, nämligen att agera ”plånbok” för sin ägare.

Felix Björklund

Mer om: Nissan Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt