Fordon
Bultdragaren ska dra ut två meter långa bultar på Vasa
Efter ett kortare uppehåll tar bultbytet i Regalskeppet Vasa fart på nytt. En nyutvecklad bultutdragare gör det möjligt att komma åt bultarna under skrovet.
Regalskeppet Vasa ska få nya bultar. De gamla rostar sönder och måste bytas ut. Arbetet har pågått sedan 2011. Ännu återstår några tusen. Dit hör de runt 2 000 bultar som sitter under skrovet och inombords. Där får inte den stora och 80 kg tunga utdragare som använts hittills plats.
Bultarna inombords går visserligen att få bort genom att använda slägga och borrhammare. Men den metoden har blivit ett arbetsmiljöproblem bland timmermännen som fått ont i axlarna och riskerar belastningsskador. Behovet av en ny utdragare blev därför plötsligt akut. Men liksom det mesta som handlar om Vasa fanns inte någon passande på marknaden.
Anders Ahlgren, ingenjör på Vasamuseet, löste problemet tillsammans med Vasas timmermän genom att utveckla en egen bultutdragare.
- Det är väldigt trångt under skeppet. Här får inte den tidigare bultutdragaren, där en enda kraftig kulspindel drar bulten efter sig, plats. Därför har vi använt en konstruktion där två mindre kulspindlar drar ut bulten mellan sig.
Lösningen med dubbelväxeln har tagits fram tillsammans med en extern firma.
Genom att använda en borstlös servomotor har drivningen av bultutdragaren också kunnat hållas ned i storlek. Ändå klarar den att dra ut bultar som är mellan 40 centimeter och två meter.
En annan utmaning var att få plats med den del som greppar runt bultskallen, som finns i fyra till fem dimensioner.
- Det ska hålla också. Bultutdragaren ska klara av att dra laster på upp till fem ton.
Hela processen måste dessutom ske så tyst som möjligt. Bultbytet sker samtidigt som Vasa museet är öppet och ljudet får inte överrösta guiderna eller störa besökarna.
Anders Ahlgren tycker att de lyckats. Tyst, lätt och med dimensioner som gör den lätt att använda i trånga utrymmen testkörs bultutbytaren i nästa vecka. Går allt som planerat börjar den användas på enstaka bultar under maj månad.
- Vi räknar med att vara uppe i fullt tempo i september, säger Anders Ahlgren.
I början av 2018 ska samtliga 5 000 bultar i nationalklenoden vara ersatta av ett nytt bultförband som han utvecklat i samarbete med Sandvik.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!