Fordon

Bosch utvecklar sensorbox avsedd för alla taxidrönare

Foto: Martin Stollberg

Elektronikjätten har samlat ett dussin små och lätta sensorer i en enhet. Plug and play-lösningen innebär att uppstartsföretag kan få en autonom taxidrönare i luften för en billig peng.    

Publicerad

Analytikerna tror att teknikområdet kommer explodera – exempelvis anser Boston Consulting Group att det år 2030 kommer genomföras en miljard flygningar med taxidrönare runt om i världen. En lösning från Bosch kan utgöra ett stort steg mot att spådomen besannas. Deras sensorer sitter sedan många år i fordon – men nu arbetar bolaget på en sensorbox som ska utgöra en komplett universallösning för alla uppstartsföretag som snabbt vill få upp en autonom taxidrönarei luften.

– De första taxidrönarna planerar att som senast börja trafikera större städer år 2023. Bosch plan är att ta en ledande roll i att utforma den här framtidsmarknaden, säger Harald Kröger, chef för Boschs division för fordonselektronik i ett pressmeddelande.

Bolaget konstaterar att konventionell luftfartsteknik är allt för dyr, och dessutom allt för tung för taxidrönarnas nätta konstruktion. Med en nätt prislapp bryter Bosch ny mark – samtidigt hävdar elektronikjätten att deras lösning är nydanande. Boxen kombinerar ett dussintal små och lätta sensorer som i stor utsträckning är anpassade versioner av de enheter som bolaget säljer till bilindustrin.

Deras MEMS-baserade sensorer mäter bland annat flygtaxins acceleration/inbromsning. Andra sensorer anger drönarens vinkel mot marken – och avgör kompassriktning genom att mäta magnetfält. Enheten inkluderar även lufttrycksmätare som via det barometriska trycket avgör farkostens höjd, samt sensorer för tryckavläsning som anger hastigheten. MEMS-sensorerna utvecklades av Bosch för mer än 25 år sedan, och förkortningen står för mikroelektromekaniska system. Att bolaget redan massproducerar tekniken ger ett mycket lägre pris än de sensorer som sitter i dagens prototyper.

– Med vår Bosch-lösning siktar vi på att göra civilflyg med flygtaxis överkomligt för ett brett utbud av leverantörer, säger Marcus Parentis som är chef för teknikteamet bakom boxen.

Bosch förväntar sig att priset för en drönartaxi med deras teknik kommer ligga på omkring 500 000 euro – och 5,3 miljoner kronor är konkurrenskraftigt om man jämför med en ny helikopter. Nu för elektronikjätten samtal med ett brett utbud av företag, inom såväl bil- som flygindustrin samt tillverkare av taxidrönare. Bosch anser att frågan inte är huruvida farkosterna kommer bli en verklighet, utan när det kommer inträffa.