Bollingers drag – börjar sälja sin elbilsplattform

2021-03-16 12:57  

En grund för de som vill bygga eget. Nu har nystartsföretaget Bollinger lanserat sin elbilsarkitektur, en lösning som vem som helst kan köpa.

Övergången till elbilar revolutionerar bilindustrin. Inte nog med att elektrifieringen omkullkastar årtionden av satsningar på förbränningsmotorn – det innebär också att helt nya spelare har kunnat ge sig in i branschen.

Flera av dessa har siktat in sig på utveckling av en egen arkitektur och grundplatta – och ser möjligheter att även sälja denna vidare. Uppmärksammade Bollinger har valt just den här vägen, och nu har de även satt en prislapp på vad deras Chass-E kostar.

Läs mer: Hyundai lanserar HTWO – eget märke för bränsleceller

De bilbyggare som vill utgå från Bollingers grund kan nu beställa ett chassi från 55 000 dollar. Detta gäller då en platta som man får med batteri samt en elmotor för bakaxeln.

Chass-E är utvecklad för att motsvara vad som i USA kallas för Class 3. Det är en klassifikation som innebär att det ska klara av lätta lastbilar med en vikt på upp till 6 350 kg.

Foto: Bollinger Motors

Utöver denna instegsmodell så går det att få plattformen förstärkt med dubbla bakhjul eller med fyrhjulsdrift. Detta för 57 500- respektive 80 000 dollar.

Den som vill bygga bilar kan även få mer i paketet. En kupé skjuter upp priset med 15 000 dollar för de bakhjulsdrivna versionerna och 20 000 för toppmodellen.

I priserna ingår det alltså ett chassi, med 142 kWh batteri (plattformen klarar 105-142 kWh), en räckvidd på runt 32 mil enligt amerikanska testmåttet EPA, vilket inte är certifierat. En snabbladdning (icke angivet vilken effekt) ska gå på 75 minuter. En annan funktion är att den ska kunna leverera ut effekt på 15 kW – vilket då torde räcka för att driva kyl/frys-lastutrymme eller andra externa kraftförbrukare.

Bollingers lösning unik?

Med dubbla motorer ombord så har chassit 614 hästkrafter och ska klara av att accelerera 0-96 km/h på 4,5 sekunder samt ha en topphastighet på 160 km/h. Vad prestandan för den rent bakhjulsdrivna versionen är anger inte Bollinger.

Det finns även andra elbilsplattformar, utöver Bollinger. Kinesiskt ägda Karma Automotive har meddelat att de gärna säljer sin ”E-flex”.

Bland de stora tillverkarna så låter Volkswagen konkurrenten Ford använda MEB-plattformen och Honda ska bygga bilar på GM:s Ultium-plattform.

Men Bollinger säger sig vara unika, som de enda med ett chassi för lite tyngre applikationer. Med tanke på att marknaden för lätta lastbilar är stor och med ett stort behov av elektrifiering – så kan det ge uppstickaren en bra position för framtiden.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt