Elbilar

Nya plattformen ska göra det billigare att bygga elbil

Karma E-Flex platform. Foto: Karma Automotive

Det kan kosta upp till en miljard dollar att utveckla en egen plattform för elbilar. Nu erbjuder Karma tillverkare att i stället köpa deras, billigare, lösning. E-Flex sägs ge stöd för 22 olika konfigurationer av drivlinor och batterier.

Publicerad

De kinesiska ägarna byggde Karma Automotive på spillrorna av konkursade Fisker. Hittills har bolaget baserat i södra Kalifornien levererat varianter av den lyxiga plug-in hybriden Revero, men nu släpper man mer detaljer om sin kommande ”Karma E-Flex Platform”.

Designen ska öppna för en bredd av modelltyper och elektrifierade drivlinor, från plug-in hybrider till rena elbilar. Plattformen för elbilar sägs stödja 22 olika konfigurationer avseende drivlinor och placering av batterier. Det skriver Inside EVs.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här