Fordon
BMW tar täten med kolfiber i karosserna
Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil eller att den har fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala.
Det tar åtta minuter att baka en bilsida i kolfiber. En av arbetarna lägger de förformade delarna i en press, tar ett steg tillbaka och trycker på knappen. In trycks epoxi vid hög temperatur. När bilsidan är färdig tar han den i handen och hänger upp den på några krokar. Sedan synar han den under en stark lampa. När han är klar bär han bort den till nästa led i processen.
BMW:s kolfiberverkstad ger ett närmast behändigt intryck, jämfört med en verkstad med konventionella plåtpressar. Det bildas en del värme vid processen, men ljudnivån är låg. Alla delar kan lyftas och hanteras för hand, fram till transportkärrorna som kör en trave bilsidor eller en bunt tak till limningen. Det är förbjudet att ta bilder. Fast hemligheterna ligger inte i det man ser.