Fordon

BMW tar täten med kolfiber i karosserna

Foto: Eddie Pröckl
Kolfiberdelarna är så lätta att de hanteras för hand. Foto: Eddie Pröckl
Roboten lägger en limsträng på en kolfiberdel och klämmer ihop den med en annan. Med hjälp av infravärme härdar limmet sekundsnabbt. Fogen sägs vara minst lika stark och hållbar som materialet.  Foto: Eddie Pröckl
Kolfiberdetaljerna förformas och skärs till innan de läggs ihop och pressas med epoxi till färdiga bildelar. Det skärs bort över 20 procent kolfiber i processen, som BMW återanvänder i icke-bärande delar. Foto: Eddie Pröckl
Daniel Schäfer. Foto: Eddie Pröckl
Foto: Eddie Pröckl

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil eller att den har fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala.

Publicerad

Det tar åtta minuter att baka en bilsida i kolfiber. En av arbetarna lägger de förformade delarna i en press, tar ett steg tillbaka och trycker på knappen. In trycks epoxi vid hög temperatur. När bilsidan är färdig tar han den i handen och hänger upp den på några krokar. Sedan synar han den under en stark lampa. När han är klar bär han bort den till nästa led i processen.

BMW:s kolfiberverkstad ger ett närmast behändigt intryck, jämfört med en verkstad med konventionella plåtpressar. Det bildas en del värme vid processen, men ljudnivån är låg. Alla delar kan lyftas och hanteras för hand, fram till transportkärrorna som kör en trave bilsidor eller en bunt tak till limningen. Det är förbjudet att ta bilder. Fast hemligheterna ligger inte i det man ser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här