Fordon BMW tar täten med kolfiber i karosserna Foto: Eddie Pröckl Kolfiberdelarna är så lätta att de hanteras för hand. Foto: Eddie Pröckl Roboten lägger en limsträng på en kolfiberdel och klämmer ihop den med en annan. Med hjälp av infravärme härdar limmet sekundsnabbt. Fogen sägs vara minst lika stark och hållbar som materialet. Foto: Eddie Pröckl Kolfiberdetaljerna förformas och skärs till innan de läggs ihop och pressas med epoxi till färdiga bildelar. Det skärs bort över 20 procent kolfiber i processen, som BMW återanvänder i icke-bärande delar. Foto: Eddie Pröckl Daniel Schäfer. Foto: Eddie Pröckl Foto: Eddie Pröckl Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil eller att den har fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. Eddie Pröckl Publicerad 3 sep 2015 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon kolfiber
TECH Han skapade en tidskapsel av internet 2009 – spana in den Riley Walz? Lägg namnet på minnet. Nu är utvecklaren tillbaka med en ny sajt som levererar en oemotståndlig tidskapsel från internet anno 2009-2012.
ENERGI Elpristopp flera dagar – här blir det upp mot 5 kronor/kWh Elpriserna i SE3 och SE4 når under höglasttimmar upp till 5 kronor/kWh från idag och två dagar framåt, enligt ett pressmeddelande från Bixia.