Fordon

BMW: Fem år kvar tills elmotorcyklarna kommer

BMW Vision DC Roadster. Foto: BMW

I somras visade BMW upp sin vision av en elektrisk motorcykel. Men tekniken ligger ännu en bit in i framtiden, enligt chefen för BMW Motorrad.

Publicerad

BMW väckte en hel del uppmärksamhet när företaget visade upp Vision DC Roadster i somras. Bristen på specifikationer till trots verkade det vara ett tydligt ställningstagande från motorcykeltillverkaren om att eldrivna hojar är på väg.

Markus Schramm, chef för BMW Motorrad, dämpar nu förväntningarna i en intervju med tidskriften Cycle World.

– Precis som Vision DC Roadster-konceptet visar ser vi [elmotorcyklar] som en del av en kraftfull framtidsportofolio. Det är möjligt att det finns en elektrisk BMW-motorcykel för stadsmiljö inom fem år. Jag är osäker på om vi kommer att se det inom touring-, off-road- och sportsegmentet, säger han.

Precis som i bilbranschen genomgår motorcykeltillverkarna just nu en sorts omställning till elektriska drivlinor. Men takten är betydligt lägre.

Det finns gott om startupbolag som hoppas ta en del av kakan från de etablerade tillverkarna. Ett exempel är svenska Cake som nyligen presenterade sin andra modell kallad Ösa.

Även de etablerade tillverkarna erbjuder eldrift

Även de traditionella tillverkarna har satsat elektriskt. Till och med Harley-Davidson säljer sedan i somras den helelektriska Live Wire vilken kan ses som ett försök av företaget att attrahera en yngre målgrupp.

Men BMW Motorrad verkar alltså inte ha någon brådska att få ut batterihojar på marknaden. På frågan vilken framtid som väntar motorcykeln pekar Markus Schramm främst på trenden att fordonet används för nöje snarare än pendling – och tar därefter upp elektromobilitet i stadsmiljö som andra punkt.