BMW bokar batterimetaller för tio år

2018-02-12 07:51  
En laddhybrid BMW 330e laddas. BMW är nära att säkra leveranser av litium och kobolt för de kommande tio åren. Foto: TT

BMW är nära att säkra leveranser av litium och kobolt för det närmaste decenniet, säger Markus Duesmann, inköpsansvarig på den tyska biljätten.

Litium och kobolt är två av de viktigaste ingredienserna för att bygga batteribilar.

– Målet är att säkra försörjningen ända ner till gruvnivån i tio år, säger Duesmann till Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Kontrakten är klara för underskrift.

Vilka parter som ingår i uppgörelserna framgår inte.

Volkswagen begärde enligt nyhetsbyrån Reuters i höstas in liknande anbud, på tioårskontrakt för att förse biltillverkaren med kobolt.

Kraven och efterfrågan på renare fordon ökar kraftigt på många håll i världen. I USA är mer än var 20:e såld BMW nu "elektrifierad", alltså möjlig att åtminstone kortare sträckor köras utsläppsfritt. Och i Kina införs nästa år krav på att minst var 10:e ny bil ska kunna gå på "ny energi", vilket i de flesta fall innebär hel- eller delvis batteridrift.

Amerikanska Tesla är i dag enda tongivande biltillverkare som har egen batteriproduktion. Övriga får slåss om att köpa in från utomstående tillverkare, vilket bidrar till långa väntetider för populära elmodeller som Hyundai Ioniq Electric och VW E-Golf.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt